Nový BIOS vám usmaží procesor

Nový BIOS vám usmaží procesor

Když jsem sestavoval Fortise, volil jsem mezi ASUS a Gigabyte. Dle mého skromného názoru, jsou to 2 nějkvalitnější firmy na výrobu základních desek a u většiny modelů neuděláte chybu. V onu dobu měl lepší nabídku Gigabyte a zvolil jsem si desku GA-P35-DS4 (#2 v testu, první byla její sestra DS6 s lepší výbavou). Za ten rok jsem 7 flashoval BIOS. Sranda je, že když jsem s PC začínal, byly o flashování BIOS solidní bifle v knihkupectví a bylo to pouze pro lidi s opravdu velkými koulemi. Dnes zmáčknete 3 tlačítka ve Windowsu, nový BIOS se stáhne z netu, sám nainstaluje a při příštím restartu máte hotovo. To je sice všechno hezké, ale pokud nový BIOS je nějak vadný, tak je to celé k ničemu, jako v případě BIOSu F13 pro mou desku a jim podobné, viz níže. V čem je problém? V napětí na jádře alias Vcore. To se musí pohybovat v určitém rozpětí. Nesmí být ani moc nízko (dnes zpravidla hodnota 1,25V) aby byl přiveden dostatečný náboj na tranzistor a ani moc velká (dnes zpravidla 1,45V pro procesory Nahalem alias Core i7 je to 1,65V při které se ovšem už totálně usmaží) protože už může nastat zkrat. Zkrat znamená průraz v jádře procesoru, kdy dojde k průchodu náboje skrze dielektrikum, které odděluje source a drain část tranzistoru (části uchovávající binární informaci) a dojde ke zpravidla nenávratnému zničení procesoru. Nastavení Vcore mám na AUTO, toto mne nezklamalo ani při overclockingu a to i velice drastickém. Po předchozích 7 BIOSů jsem to nemusel měnit. Bohužel s příchodem nového BIOSu se detekční algoritmus nějak zmršil a rázem z 1,35V pustil 1,54V. Divím se, že ještě mám nějaký procesor. Díky bohu za defaultní nastavení CPU TEMP WARNING. Speaker na desce se mi rozpískal jak na koncertu Rolling Stones. Nejprve jsem trochu nechápal, proč řve, ale brzo mi došlo, kde je problém. Mrknul jsem do BIOSu, viděl teplotu 75°C (možná mne zachránil kvalitní chlazení, jinak napětí velice ovlivňuje výslednou teplotu). Přemýšlel jsem, kde může být chyba, myšlenka mne vedle k Vcore. Jakmile jsem viděl hodnotu 1,54V okamžitě jsem vypínal PC. Vyhodil jsem předřazený odpor na kabelu ventilátoru u PC, tak aby dával maximální otáčky, vlezl do Vist a urychleně vrátil BIOS na F12.

Chyba se bohužel vyskytuje i u jiných řad desek (výrobně jsou si mnohé desky velmi podobné), vím minimálně o GA-P35-DS3P, kde se stejným procesorem Q6600 dochází k podobné chybě. Vadné BIOSy mají jednu společnou vlastnost a to, že opravují S3 resume fail na Vistách, kde se mi občas stane, že mi PC nejde probudit z hibernace. Celému problému jde snadno předejít nastavením manuální hodnoty Vcore na stejnou hodnotu, kterou určí ještě starý BIOS. Já osobně jsem kvůli častému overclockingu volil downgrade na F12.

Takže pokud máte desku od Gigabyte a opravujete BIOS, přečtěte si, co se vlastně mění a pokud je to S3 resume fail, dejte si bacha na automatic Vcore a kolik vám pouští do procesoru.

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Počítače a Internet. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

