Recenze: F.E.A.R. 2 – The Project Origin

Recenze: F.E.A.R. 2 – The Project Origin

Legenda se vrací a Will Smith to není. Ten bude. Dnes je na pořadu dne uchazeč o hru roku 2009.

Rok se s rokem sešel, právníci s právníky taky a z F.E.A.R.u 2 se stal Project Originin a z něj se za pět minut dvanáct vyklubal F.E.A.R. 2: The Project Origin. O čem to mluvím? Jak jinak než licenční boje, ale tentokráte se šťastným koncem. Zde jsem se opět zamýšlel nad tím, proč musí mít všechno dvojku, pokračování, secquel či prequel. Nevím, co říci o tomhle případě, protože to může být čistě můj subjektivní problém zachytit příběh kterékoliv F.E.A.R.u, takže když přeskočte na další odstavec. Já totiž nechápu, proč se musí dělat strach jenom pomocí malé holčičky/ženy s vyvinutým mozkem. Kurnik to neumíte i něco jiného? To jste s těmi nápady tak štíru? A to nemluvě o takový blbostech jako Far Cry 2, které nemá s jedničkou kromě jména nic společného, ale ne, on to musí být mermomocí Fac Cry 2. Ale to už nechme být a pojďme se zabývat F.E.A.R.em 2, asi jednou z nejlepších her, které letos spatří světlo světa.

Jak jsem už nastínil, příběh jsem moc nepochopil už při prvním F.E.A.R.u včetně datadisku Perseus mandate, takže vám toho z této oblasti moc neřeknu. Ne, nejsem až tak natvrdlý, ale ono to jde docela i bez něj, pro samotnou hru není sám o sobě až tak podstatný (hold RPG to není) a můžete se omezit pouze na čtení úkolů. Dost "děje" se odehrává během samotného akčního hraní a sledovat pohyby nepřítele, kolem létající granáty a ještě sledovat dialogy, je docela těžké, i když jsou v češtině.
Jste členem týmu, který má zajistit jakousi vysoce postavenou ženu firmy, která vše zpískala. Má být asi předvedena k výslechu a krátce po začátku hry, vás zastihne atomový výbuch, který se odehrál tuším na konci předchozího F.E.A.R.u. Zajistit onu ženu se vám samozřejmě nepodaří, časem vám začnou umírat kamarádi a vaše priority se mění. Snad nebude pro nikoho překvapení, že dříve nebo později budete stát proti Almě samotné (ona holčička, dnes už dospělá žena) a budete se ji snažit zabít. Cestu vám bude komplikovat opět jakýsi generál, který má zamést stopy a pak vojáci Replica, kteří jsou ovládáni Almou. Takže suma sumárum – Pluk vojáků, uměle vypěstovaná armáda Replica a vy, hádejte, kdo je silnější. J

Po předchozích zkušenostech, jsem nastavil obtížnost na Normální a jsem spokojený. Kdybyste byly trošku šikovní a opatrní, tak to jde projít bez reloadingu uložené pozice. Nikde se zbytečně nesekáte a postupujete "v klídečku" příběhem a i tak jsou nepřátelé výzva (nebo zkuste vynechat zpomalení času, já na něj zapoměl J ). Nepřátelé jsou poměrně inteligentní. Jejich chování se střídá od zmateného pobíhání, taktického vyčkávání, kempingu, útěku, skrývání za překážkami. Zvýšení obtížnosti by přineslo vyšší účinnost zbraní nepřítele, menší počet lékárniček et cetera, ale na AI to nemá vliv. To je pořád "stejné."

První F.E.A.R. byla první hra, kterou jsme spolu s Fortisem hráli. I když to bylo dlouho, dlouho po vydání, hra vypadala pořád skvěle a u mne už běhala, díky delšímu časovému odstupu, skvěle. Nedá se říci, že jsem zase až tolik bál, zvláště když si konkurovali s DOOMem 3, ze kterého jsem měl opravdu mini-infarkty, ale S.T.R.A.Ch. tam byl. Tohle moc u F.E.A.R.u 2 nefunguje. Tady musím však podotknout, že to nemusí být nutně chyba F.E.A.R.u, ale mne, resp. mého monitoru. U jedničky jsem měl CRT s vysokým kontrastním poměrem, tak jsem si vychutnával světlé a tmavé části. Tma byla černá, světlo bylo světlo. Teď tma je šedá plocha, protože LCD nedokáže být černé (a kontrastní poměry dohání přebitou svítivostí). Tohle trochu ničí atmosféru a samotného mne to dost štve, ale na obranu mého monitoru, ze začátku to tvůrci přehnali a Alma je na každém kroku, nemůžete si "od ní" oddychnout, takže nemůžete být ani moc překvapeni, když na vás někde vybafne. Osobně tohle (tenhle skautský přístup k věci) + nespokojenost nad mým monitorem, způsobila, že počet "husích kůží" bych spočítal na prstech jedné ruky.

Říká se, že by se nejprve mělo chválit a potom až kritizovat. Snad mi bůh odpustí, že to vezmu naopak. Největší problém F.E.A.R.u 2 spatřuji ve F.E.A.R.u 1. Bohužel, drtívá většina toho, co nám nabízí F.E.A.R. 2 už tu bylo, ať už jde o příběh, mise, některé typy lokací, nepřátelé a gameplay obecně. Může se zdát těch 900,- za to, co tu už bylo, moc a já bych mu to ani nijak nevyvracel. Kromě jiného (snad všeho), tak F.E.A.R. 2 kopíruje chyby jedničky. Čas od času se vojáci berou odnikud, ne, že by se tak dobře schovávali, spíše padají z nebe. Gameplay je strašně čitelná, vždycky když se blíží nějaký boss, nebo větší boj, tak se najednou všude kolem objevují granáty, zbraně, brnění. Opět vcelku nic nenutí hráče k tomu, aby šetřil "své zdroje" v průběhu hry nebo byl překvapen vpádem po zuby ozbrojených jednotek. Typická situace, vejdete do místnosti, spustí se spínač událost a vy vidíte přes celou místnost, že se otvírají dveře výtahu, plných vojáků. Tak po jednom, dvou levelech si na to podvědomě zvyknete a vždy vyčkáváte a tvrdě kempujete, protože je to prostě ta nejlepší taktika, kterou je možno uplatnit. A tak se to zvrhne, že granáty nepoužíváte s citem, ale vždycky je vyvrháte na bosse, protože si je v dané lokaci můžete snadno doplnit, nikde jinde to tak dobře nejde, což je škoda, protože kdyby třeba každý voják měl granát, tak by se dalo zcela jinak taktizovat a bylo by zajímavější. O těžce zachytitelném příběhu jsem už psal, linearita u FPS snad nikoho nepřekvapí, i když je velice dobře "schována" mezi různé kličky a odbočky a ty to bokovky se zpravidla odvděčí hráči municí a lékárničkami. Obecně by bylo fajn, kdyby přibylo více nových herních prvků. Šlo by klidně naskriptovat mnohem více událostí, miniher a blbůstek alá Far Cry 2 nebo jiné hry. Bylo by fajn, kdyby se už někdo inspiroval, spojil to vše už dohromady a šlo se nějak komplexně dál. Takhle to zůstane pouze o zavírání kohoutků, tříštění skla a odsouvání předmětů, což je snad jediný prvek ve F.E.A.R. 2, který hned upoutá, i když časem omrzí stejně rychle jako talkshow Jana Soudka. Jsou zde uplatňovány globální skripty na objekty. Některé typy obrazovek jdou rozbít, sklo jde rozbít, zrcadlo už ne a některé obrazovky také ne, víc je to vidět u prvku krytů, kdy některé stoly, lůžka a jiné jdou převrátit, některé naopak nejdou, ale vždy se pohybují stejně a fyzika nehraje vůbec roli. Chtělo by to trochu oživit.

Jedná z mála chybiček F.E.A.R.u 2 🙂

Dosti kydání hnoje, stačí si stáhnout demo a zjistíte to sami, která bije. Kvůli čemu je však F.E.A.R. tak skvělý a co ho odděluje od plev? Když pominu přímý útok "na city" hráče (u mne však neúspěšný), tak především level design a technické zpracování obecně. F.E.A.R. je něco jako Matrix nebo Speed racer. Na oskara za hlavní herecký výkon to není, ale kupa oskarů za efekty to jistí. F.E.A.R. v1.00 je poměrně dobrý build, nějaké záseky o překážky se stanou, ale nic, co by se nedalo přežít, opět bych to spočítal na prstech jedné ruky a žádný z nich nezabral déle než pár sekund. Zatím jsem nezažil žádný pád hry, ve full HD rozlišení je hra skvěle hratelná a FPS je vysoko. Zvuky jsou čisté, reálné a různorodé. Umělá inteligence nepřítele patří k těm lepším, když se nad tím zamyslím, kromě Far Cry, bych těžko hledal inteligentnější AI než zde. No a hned upoutá level design. I když prostředí není moc interaktivní, je skvěle vymodelováno, vyvedeno v pestré paletě kvalitních textur a je plné objektů!!! Tahle krásně vymodelované prostředí jen tak nenajdete. V Crysis třeba můžete střílet do listů a kácet kulometem stromy, ale jako takových je ve hře objektů málo (nemůžu se ubránit tomu, že Crytek prostě prostor vysypal automaticky objekty a nazdar) za to ve F.E.A.R.u jsou jich tisíce a je vidět mistrná práce s objekty a poctivá ruční práce! Prostředí se různí, kombinují se prvky, vše působí reálně, nemohu ho dostatečně vynachválit. Spolu s opravdu perfektně vyvedeným motion blurem (efektu rozmazání objektů při rychlých pohybech hlavy), o kterém si Far Cry 2&Crysis může nechat zdát, běžet uprostřed temného podzemního komplexu, když se pod vámi hrotí podlaha, je zážitek, na který jen tak nezapomenete. Málem bych zapomněl ještě na jeden "drobný" detail a to je rychlost loadingu. Je svižný a nenapadá mne nic víc, než ho pochválit. Myslím si, že to je hlavně díky tomu, že F.E.A.R. 2 nemá moderní DX10 shadow shadery, které se třeba ve STALKERu musí dlouze sestavovat, což se projevilo kurevsky dlouhým loadingem.

Takže,… co říci na závěr? Koupit, či nekoupit? Ukrást či neukrást? Pokud kradete, tak není co řešit, F.E.A.R. 2 už byste měli mít za sebou. Pokud kupujete, záleží, co očekáváte. Všem bych doporučil demo, protože pro ty, co to chtějí zkusit, tak vám v kostce nabídne vše, co F.E.A.R. 2 nabízí, pokud vás osloví, 900,- za novou hru je luxusní cena, krize nekrize.

*****

F.E.A.R. 2 = Třívrstvý recyklovaný papír. Jemný na dotek, skvěle plní svou funkci, ale už jednou/dvakrát jste ho na prdeli už měli.

Příspěvek byl publikován v rubrice Počítače a Internet. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na Recenze: F.E.A.R. 2 – The Project Origin

1. Vladimír napsal:

ha! až dostřílím černochy ve Far Cry 2, už vím, co budu hrát 🙂 FEAR 1 jsem nehrál, takže mínus s opakujícími se motivy se mě netýká. Opakující se skripty vedou ke zmenšení hry a rychlejšímu načítání a menší chybovosti, takže to má i něco pozitivního. Co se AI týče, tak ještě lepší než ve FC2 byla (podle mýho názoru) ve Stalkerovi, tam to ale jak píšeš zabilo to šíleně dlouhý načítání (a zabugovanost skriptů). Stáhnu tedy demo a uvidím…pokud přežiju personální čistky v práci (1/5 lidí letí) tak i koupím…

2. KUTlime napsal:

Já bych prubnul nejprve ten FEAR 1, zvláště když se teď dohromady s datadiskem prodává za pár stovek. 😉