BCAA

BCAA

Co znamená BCAA?

BCAA je zkratka z anglického Branched Chain Amino Acids, česky se tento název zpravidla překládá jako aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. BCAA patří mezi jeden z nejlepších a nejúčinnějších sportovních suplementů. Původně byly používané především cyklisty, k oddálení energetické krize, dnes jsou známy díky kulturistům.

Co jsou BCAA a proč jsou tak důležitá?

Je to označení 3 esenciálních aminokyselin – Leucinu, Isoleucinu a Valinu. Esenciální aminokyseliny jsou pro tělo nezbytné a tělo samo si je není schopné vyrobit. Proč zrovna tyto 3, když esenciálních aminokyselin je celkem 8? Nároky na BCAA při tréninku jsou 5krát vyšší než u ostatních esenciálních aminokyselin. Při cvičení tělo získává energii z nashromážděného glykogenu, který vydrží cca 45min. Poté tělo začíná spalovat v pořadí neesenciální Glutamin, Valin, Leucin, Isoleucin a neesenciální kyselinu asparagovou. BCAA jako první vstupují po cvičení do svalů a zahajují regeneraci. Až 60% aminokyselin, které svaly vstřebají, jsou ve formě BCAA a až 35% hmoty svalů jsou aminokyseliny BCAA. Každá složka BCAA existuje sice samostatně, ale pracuje jenom společně. Proto je suplementace BCAA tak důležitá. Nepřítomnost, byť jen jediné složky, vyřadí zbylé a jejich přítomnost, byť v dostatečné míře, tělu nepomůže.

Doplňky obsahující BCAA:

Proč tedy brát doplňky, které obsahují jenom BCAA, když Valin, Leucin, Isoleucin jsou bohatě obsaženy v každém proteinovém přípravku? Odpověď je jednoduchá. Obsah jednotlivých složek BCAA v proteinu nemusí být v daném produktu ve správném poměru či výši a protein tak rychle nemetabolizuje, jako čisté BCAA. Důležité je si však ujistit, aby daný doplněk obsahoval aminokyseliny ve volné formě a ve správném poměru. Volné aminokyseliny označujeme předponou "L-". Název doplňku by měl obsahovat slovo free nebo ve složení být uvedeno L- Valin, L-Leucin, L-Isoleucin. Správný poměr aminokyselin je dodnes diskutabilní, jelikož se obtížně zjišťuje potřebné množství u Isoleucinu. Nejčastěji se objevuje poměr 2:1:1 nebo 4:2:1 (Leucin, Isoleucin, Valin), což jsou poměry, ke kterým se nejvíce studií přiklání.

Účinky BCAA:

U BCAA byl prokázán vysoce pozitivní účinek na regeneraci svalových tkání. Jedinci, kteří pravidelně užívají BCAA, popisují zvýšenou schopnost regenerace, druhý den po výkonu bez bolesti a dostatkem sil pro další výkon. Také zlepšují funkci svalů, metabolismus bílkovin a slouží jako kvalitní palivo pro svaly – dodávají sílu v krizi. BCAA zvyšují hladinu testosteronu v krvi, čím obecně napomáhají svalovému růstu, oddalují a mírní katabolický stav organismu. Toho se využívá při rýsovacích a hubnoucích dietách, kdy BCAA chrání svalovou hmotu před jejím rozpadem.

Ve zkratce:

– napomáhají regeneraci svalové hmoty

– chrání svalovou hmotu před jejím rozpadem

– dodávají sílu v krizi a oddalují únavu

– zlepšují funkce srdce a jater

– pozitivně ovlivňují metabolismus bílkovin

Příjem BCAA:

Volné BCAA se neštěpí, ale rovnou přecházejí do krevního řečiště. Nejvyšší efektivity příjmu se dosahuje při podání na lačno, pevná strava obecně snižuje příjem aminokyselin z doplňků. Ačkoliv byl jasně prokázán pozitivní vliv BCAA při mnoha sportovních aktivitách, existují 2 různé názory na dávkování. BCAA jsou jediné aminokyseliny, u kterých je prokázána oxidace při cvičení. To znamená, že BCAA dokážou při cvičení proniknout do svalů a transformovat na energii. První názor tvrdí, že BCAA přijaté před tréninkem způsobí nejvyšší hladinu BCAA v krvi než příjem po tréninku. Druhý názor tvrdí, že BCAA podané před tréninkem se použijí jako "drahé" palivo pro svaly a nepomohou v regeneraci po tréninku. V praxi se však toto kombinuje. BCAA jsou možná drahé palivo pro svaly, ale velice kvalitní. Omezují nároky na glykogen, snižují tak produkci kyseliny mléčné ve svalech. Tím oddalují únavu a umožňují více stresovat svalstvo.

Dávkování:

Užijte 2-3g BCAA 20-30min před tréninkem

Po tréninku užijte 4-5g BCAA cca 60 min po sacharidovém nápoji.

Při pravidelných sportovních aktivitách užijte i 2-3g BCAA ráno nalačno a před spaním.

Větší dávky než 5g nemají již účinek, tělo je nezpracuje a bez užitku vyloučí.

Reklamy

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Zdraví, výživa atp.. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na BCAA

  1. Vladimír napsal:

    na internetu bývá základní slušností uvést, odkud jsi článek okopíroval/ukradl ;-)http://www.hsport.cz/10-bcaa.php

    • kutlime napsal:

      Ne, když jsem původním autorem článku. Kdybys byl více pozorný a přečetl si prolog u článku o karnitinu, tak by sis toho možná všiml. 😉
      Takže si pro příště ty impertinence o krádeži nech, děkuji.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s