Mýtus jménem KARNITIN

Mýtus jménem KARNITIN

Prolog:

Tento článek byl poslední, který jsem pro firmu Hsport napsal. Byl to článek do šuplíku. Nelituji, že jsem ho napsal, právě naopak. Díky němu jsem nahlédl do říše za zrcadlem. Zjistil jsem, jaká situace opravdu panuje na trhu s doplňky stravy. V tomto světě, stejně jako v mnohých jiných nelze mít žádnou naivní představu. Tady platí ta nejhorší varianta. Dnes Vám kdokoliv doporučí cokoliv, jen aby něco vydělal. Vaše zdraví pro něj neznamená víc, než žvýkačka na chodníku.

Lidské tělo vytváří zásoby energie v několika formách. Jedna z nich je ve formě polysacharidu glykogenu, který ovšem může být uložen v těle pouze v omezeném množství. Jakmile se naplní veškeré zásobníky glykogenu ve svalech a v játrech, tělo začne metabolizovat další energii do tukových buněk a ty dokáže, jak mnozí víme, ukládat neomezeně. To, co se původně ukázalo být evolučně výhodné, začalo počátkem 50. let 20. století činit významné problémy. Vnikl fenomén jménem obezita. Češi patří mezi nejtlustší národy (v tomto jsme 2. v EU) a mnozí si denně pokládají otázku: "Co si však počít s přebytečnými tukovými buňkami?" A zde přichází často skloňované slova"spalovače tuků" nebo karnitin.

První, co je třeba říci, že karnitin není spalovač tuku. A pokud jsem to dostatečně nezdůraznil, tak karnitin opravdu není spalovač tuku. Jediný spalovač tuku jsou mitochondrie v buňkách. Mitochondrie se nacházejí u většiny buněk většiny živočichů. Vyrábí se v nich ATP, který slouží jako přenašeč energie do místa potřeby. Mastné kyseliny s dlouhým řetězcem nemohou volně přejít přes dvojitou membránu mitochondrie. Mastná kyselina musí být přeměněna na acyl-CoA a ten projde přes vnější membránu. Zde se naváže na karnitin a vznikne acylkarnitin. Ten projde skrze vnitřní membránu mitochondrie systémem oboustranné výměny (acylkarnitin <=> volný karnitin) a uvnitř mitochondrie se acylkarnitin rozpadne na volný karnitin a acyl-CoA. Ten je zde beta oxidován na energii, která se spotřebuje při syntéze ATP.

Z výše uvedeného plyne, že bez karnitinu se nerozloží ani molekula tuku, obrazně řečeno. Jak je tedy možné, že lidé hubnou i bez použití přípravku, obsahující karnitin? Jednak je karnitin látka, která se přirozeně vyskytuje v mnoha potravinách, ale především karnitin je látka neesenciální, tudíž si ho tělo dokáže vyrobit samo. Je syntetizován v játrech z aminokyselin lysinu a methioninu za účasti niacinu, pyridoxinu a vitamínu C. Pokud nějaká z těchto složek chybí, vázne i tvorba karnitinu. Pokud však je v těle dostatek lysinu a methioninu, syntéza karnitinu je rychlá a tělo si ho dokáže v případě potřeby vyrobit samo, rychle a v dostatečném množství.

Jaký je rozdíl mezi karnitinem a L-karnitinem?

Žádný. Karnitin je aminokyselina a ty se (vyjma glycinu) vyskytují ve 2 formách, L a D formě. Pokud v textu není uvedeno jinak, autor má pravděpodobně na mysli L-karnitin. D-karnitin nemá žádnou (doposud objevenou) biologickou funkci v lidském těle, ve větších dávkách zpomaluje působní L-karnitinu.

L-karnitin jako potravinový doplněk

Karnitin byl objeven v roce 1905, detailněji popsán o 20 let později. Během 90. let 20. století se s velkým zájmem zkoumán kvůli svému dopadu spalování tuků. Tento zájem byl živen bující obezitou populace. Brzy však opadl, protože nebyla nalezena žádná příčinná souvislost mezí zvýšením spalováním tuků a suplementací karnitinem. Autor článku nenašel žádnou kontrolovanou studii, ve které by se tato skutečnost prokázala. Jediné, co se podařilo prokázat, byl velice pozitivní účinek na zvýšení mentální aktivity a nárůstu svalové hmoty u populace starší 100 let, tyto výsledky však nelze extrapoloval pro mladší populaci. Pokud se Vám někdo snaží namluvit, že po karnitinu zhubnete xkrát rychleji, zvláště pak výrobce doplňků, jedná se o lživou reklamu nebo nevědomost. Mimoděk se tak karnitin stal i marketingových nástrojem různých produktů, kde se sice opravdu přidává, ale pouze ve stopových množstvích a absolutně bez účinku. Pokud tedy chcete hubnout a chcete hubnout tuky, je lepší si než utrácet peníze za karnitin, investovat je do aerobních aktiv, sauny a jiných ověřených aktivit. Pravidelná sportovní aktivita (3-4 týdně) zvyšuje klidový metabolismus a tělo tak obecně spálí mnohem více energie, např. i při sezení u televize.

Formy karnitinu

Karnitin je látka silně hygroskopická (dobře pohlcuje vlhkost) a to natolik, že jeho schopnost pohlcovat vlhkost činí nemalé problémy při jeho výrobě. Proto se velice často dodává v tekuté formě. Výrobci také často obcházejí tyto nesnáze s výrobou různými sloučeninami karnitinu, nejčastěji tzn. L-tartrat, který obsahuje pouze 68% čistého karnitinu a zbytek je kyselina vinná, která však neškodná. Dále to může být Acetyl – L-karnitin, který obsahuje 78% čistého karnitinu, je však dražší, používá se především pro klinické účely např. u onemocnění mozku a poruch jeho činnosti.

 
 

Autorova zkušenost:

Sám jsem L-karnitin užíval skoro rok v cyklech s různým dávkováním. Dávky se pohybovaly od 800mg do 1200mg, experimentoval jsem. Výrobci zpravidla uvádějí dávky 300mg až 1000g. Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 446/2004 Sb. uvádí maximální denní dávku v doplňcích stravy 1000mg.Nikdy jsem nepozoroval větší úbytek podkožního tuk, než by se dal přisuzovat placebo efektu, zvýšené fyzické aktivitě a k tomu adekvátnímu zvýšení metabolismu. Nyní už L-karnitin jako doplněk zcela vynechávám ze své výživy, protože to považuji za vyhazování peněz oknem.

Epilog:

Po roce braní potravinových doplňků jsem možnost vyzkoušet matrodextrin DE-15, free BCAA, kreatin, A-AKG, karnitin,Ornitin, syrovátkový protein 80, syrovátkový protein 80 bez tuku, kloubní výživ. Dnes již používám pouze "maltu", syrovátkový protein 80 (s tukem) a free BCAA. U ostatních doplňků jsem nikdy nepozoroval rozdíl oproti předchozímu stavu nehledě na chválu, které na ně pěje výrobce. Ke kreatinu se možná vrátím na určitou chvíli a zkusím najít náhradu za příliš nadýmavou "maltu." S jinými experimenty jsem už skončil.

Advertisements

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Zdraví, výživa atp.. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s