Stieg Larson a jeho pseudo trilogie Milénium

V duchu svého novoročního přecevzetí, ve kterém jsem si říkal, že se vrátím k publikační činnosti, bych rád dnes pohovořil o „trilogii“ Milénium od Stiega Larssona, ale z jiného úhlu pohledu, než je běžné.

Nejprve bych začal tím, co trilogie je a co trilogie není. Když jsem se v 6. třídě učil o tom, co to je trilogie, bylo mi řečeno, že to jsou 3 literální díla, které jsou spolu nějak spjaty. Např. postavami nebo místem, na kterém se děj odehrává. Wikipedie o trilogii říká: Trilogie je umělecké dílo, nejčastěji literární, o třech relativně samostatných částech, které spolu souvisejí motivicky, látkově nebo problémově. Učitel Hrabec nám to tehdy vysvětlil jednoduše: „Můžete si přečíst libovolný díl trilogie a pořád vám obsah bude dávat smysl a nebudete o nic ochuzeni.“ Děj, který se odehrává v jednom díle, v tomto díle také končí a nepotřebuje ke svému vyprávění přímé znalosti jiného dílu trilogie.

Bohužel tento termín se dost často plete i v očích odborné veřejnosti. Nejčastější chyba, se kterou se v tomto ohledu setkávám je označení díla J. R. R. Tolkiena – Pán Prstenů za trilogii. Pokud jste tyto knihy četli, víte, že děj na sebe přímo navazuje a pokud začnete např. u 2. dílu, tak z Pána Prstenů asi moc moudří nebudete. Je to jeden dlouhý román, který byl rozdělen na 3 části kvůli tomu, že cca 7 let po 2. světová válce a cena papíru byla stále vysoká. Vydavatele napadlo, že román rozdělí na 3 části, které budou pro lidi více cenově dostupné. Podtitul „Společenstvo prstenu“ vymyslel Tolkien sám, „Dvě věže“ vymyslel vydavatel a ten také přišel s 3. podtitulem – Návrat krále. Tolkien s ním nesouhlasil, protože příliš prozrazoval děj knihy dopředu. Byl však přehlasován vydavatelem. O 50 později se na tyto skutečnosti již zapomnělo a Pán Prstenů je mylně označován jako trilogie.

Takový omyl se bohužel stal i u Milénia, i kde jsou však okolnosti jiné. Stieg Larsson náhle zemřel. Nebyl s dílem Milénia hotov. Plánoval více než ony 3 knihy, které posmrtně vyšly. Hovoří se až o 6 dalších dílech (celkově tedy 9). Dokonce existuje nedokončený (3/4 z celkové délky) rukopis 4. dílu.

Díly se původně jmenovaly:
Muži, kteří nenávidí ženy
Dívka, která si hrála s ohněm
Pevnost v oblacích, která vybuchla

Díly u nás byly vydány s těmito názvy:
Muži, kteří nenávidí ženy
Dívka, která si hrála s ohněm
Dívka, která kopla do vosího hnízda

V UK/US byly díly vydány s těmito názvy:
Dívka, s tetováním draka
Dívka, která si hrála s ohněm
Dívka, která kopla do vosího hnízda 

Byly taktéž natočeny švédské adaptace těchto románů s originálními názvy, celosvětově však šly do distribuce s názvy:
Dívka, s tetováním draka
Dívka, která si hrála s ohněm
Dívka, která kopla do vosího hnízda

Je zjevné, že jakmile lidem, co vlastnili práva na knihy/filmy k Miléniu, brzy pochopili, že z toho bude celosvětový hit a manipulace s názvy je zjevná.

A co na to čtenář/divák? Když silně přimhouříme oči, tak 1. kniha a 2. kniha by se daly označit za 2 samostatné díly. To se ovšem nedá říci o 2. a 3. díle. Když jsem já přečetl Muži, kteří nenávidí ženy, nechal jsem na půl roku Stiega Larssona a jeho dílo spát. Nic mne nenutilo si přečíst ihned další díl. Po přečtení 2. dílu okamžitě sáhnete, protože je přímým pokračováním. Jeden bez druhého nedávají sebemenší smysl. Řekl bych, že 2. díl byl příliš dlouhý, tak ho Stieg Larsson rozdělil na 2 nesamostatné části. Tragikomické je, že při troše citu a uhlazování by to mohla být 1 kniha. U 2. dílu jsem začal knihu vnímat až někdy v 1/3. Do té doby byla kniha nudná a nezáživná. Dovídali jsme se, jak se hlavní i vedlejší postavy opaluji, co jí na snídani, co si objednávají u baru, co čtou (zprostředkovaně obsah dalších knih) atd. pro pozdější děj zcela nepodstatné. I mnohé pozdější pasáže jsou napsány příliš rozvláčně. Autor popisuje s precizností i vedlejší postavy, čtenáři je ovšem servírována vata na stříbrném podnose (možná proto aby se vyplnilo ono místo 2 dílů???). Min. 1/3 knihy by se dala s klidem vypustit při troše citu i více. Autor sám sebe degraduje. Po prvním díle, kde byly popisy postav vyváženy s dějem, čtenář neměl moc šancí se nudit. Vysoká hodnocení 2. dílu jsou zcestná.

Protipól 2. dílu je jeho následovník. Nevytváří jako předtím klasickou bipolární strukturu vyprávění (tj. Ti dobří proti těm zlým), nýbrž staví další a další příběhové mosty. Někdy až tolik, že by to dalo zabrat i Leonardu Eulerovi. Autor rozehrává příběh na všechny strany. Představuje další a další postavy s jejich příběhy od dětství až za hrob. I u toho posledního uklízeče víme, jak se dostal do Švédska, kolik měl bratrů, sester, kdo a kdy je povraždil, proč postava kulhá, na koho se dívá, když jde okolo… Bohužel, děj se kvůli tomu čas od času zastaví.

Milénium je nepochybně zdařilé literární dílo, které může hrát s kartami, které se jen tak neobjevují. Nicméně autor sám si podřezává v určitých směrech stoličku a nedokáže vystoupit ze svého stínu. Není to trilogie a není to ani dílo o 3. částech. Jsou to 2 příběhy, ve  3 kusech.

*****

Reklamy

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Oznámení, Recenze, Zábava všeho druhu. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s