Recenze: Temný rytíř povstal

Během posledních pár let píšu recenze už sporadicky, protože nemám na blog čas. Když už, tak je věnuji spíše jiným tématům. A když už nějakou tu recenzi napíšu, tak buď na něco velice dobrého, nebo něco, co mi hodně zvedlo mandle. A ač do kina chodím velice nerad, u finále opravdové trilogie o Batmanovi, který už byl mnohokrát zmasakrován na filmovém plátně, jsem neodolal. Jak to tedy celé dopadlo?

Duo Nolan-Bale je duo velice kvalitní. Mají za sebou krom 2 dílů Temného rytíře také excelentní Dokonalý trik. Nolan je krom skvělého režiséra, také výtečný scénárista. A těch moc v Hollywoodu v době po jejich stávce v roce 2007 moc není. A zde svou recenzi začnu. Scénář je stěžejní linií každého filmu. Musí mít spád, být originální a napínavý do poslední minuty. Nepamatuji si, kdy bych viděl akční film, který byl neprůhledný a překvapivý až do samotného konce, jako v případě Temného rytíře. Všichni víme, jak to dopadne, ale co nevíme, jak bude konečný svazek spleten dohromady. A to Nolan umí skvěle (Temný rytíř, Dokonalý trik). Jenže…

Nolanova trilogie je opravdovou trilogií. Můžete se dívat na díly odděleně, prakticky o nic nepřijdete. Nečekal jsem přílišné splétání příběhových linií. Nevím, jestli Nolan podlehl tlaku nebo mu samotnému přišlo správné, ale zaměřil se na příliš moc věcí. Děj nešťastně dynamický, přeskakuje se od jedné scény ke druhé. Nikde se moc nezdržíme. Nemáme možnost se vžít do děje, pocítit emoce. A co je nejhorší, víme dlouho dopředu, co se stane. Jak na začátku, kdy víme, co se stane uprostřed a uprostřed, co se stane na konci. Na jednu stranu je scénář plný zajímavých myšlenek a zatáček, na druhou stranu obsahu široké slepé uličky a celý příběh působí dojmem myšího kožíšku princezny se zlatou hvězdou na čele. Je zde věnován příliš velký prostor maličkostem a příliš malý prostor logickým souvislostem. Z toho plyne i těžkopádný střih, který někdy opravdu zabolí. Divák někdy potřebuje vysvětlit fyzikální zákony a místo toho se mu multiplikačně dostávají informace, ze kterých je jasné, jak to dopadne.

V Temném rytíři Nolan postavil proti Batmanovi Jockera. Byl to boj o moc, o nadvládu nad městem, o peníze. Krystalicky čistý souboj dvou charakterů. Příběh povstání Temného rytíře opět proti sobě staví Batmana a zloducha. Bohužel staví okolo labyrint, který ve filmu rozplétáme, později se v něm ztrácíme, aby nás ve výsledku ani nezajímal. Divák s trochou logického rozumu bude půlku filmu přemýšlet nad tím, proč si hrdinové drbou na levém uchu pravou nohou a ještě hlavou vzhůru. Příběh velice rychle spadá do klasických Hollywoodských kolejí, kterých je všude plno. Obracet v kině se museli především fyzioterapeuti a vězenční dozorci. Peklo na zemi, ve kterém jsou všichni kamarádi? Poškození páteře, co nehraje příliš roli? Nevadí, však sociologie a biologie jsou tabu!

Co říci k hereckým výkonům? Snad jen, že byly skvělé, pokud si divák mohl zrovna všimnout a herec měl možnost něco zahrát. Kameru spolu s režií lze považovat za konzistentní, bohužel to nespraví výše uvedené.

Povstanu vší ho Temného rytíře chtě nechtě viděno optikou minulých dílů lze považovat za dobré dílo, ale po zhlédnutí budete pravděpodobně více přemýšlet nad tím, co chtěl autor říci a co v něm vlastně bylo, než nad tím, co Vám film dal a jaký vlastně.

*****