Je třeba zabít Google!

Sice jsem napsal, že technické články si nechám svůj profi web, ale  tento je tak na hraně. Dneska si povíme, proč je zoufale potřeba narušit hegemonii internetového vyhledávače Google.

Moje rozmrzelost nad současným stavem pozice běžného uživatele internetu začala před více než třemi lety v Koreji tímto dotazem:

https://www.google.cz/search?hl=en&as_q=ji%C5%BEn%C3%AD+korea+v%C3%A1noce&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=any&safe=off&tbs=&as_filetype=&as_rights=

Tehdy jsem zjišťoval, jak vlastně Korejci tráví Vánoce a co se dá během nich v Koreji dělat. Tehdy jsem dostal na tak jednoduchý dotaz do databáze odkazů nic neříkající odpovědi. Dnešní situace je o poznání lepší.

Před necelým rokem jsem se naopak vztekal nad tímto výsledkem:

2015-04-16_144637V dotazu jsem sice použil české slovo, ale které je pouze počeštěné – kompilátor (compiler v angličtině). Proto jsem explicitně vnutil dotazu pouze české stránky. Výsledek? Myslím, že je to z obrázku více než patrné.

Problém je v tom, že pokud by Google opravdu respektoval to, na co se ho ptám, tak by mi musel vrátit 0 výsledků. A Google vám nikdy nechce vrátit 0 výsledků. Vypadalo by to přeci, že neumí hledat!

Jistě, můžeme zcela správně namítnout, že v dnešní době je potřeba, aby Google více než trochu myslel za uživatele. Musí opravit překlepy, pochopil jestli se ptá na jídlo kroupy nebo kroupy padající z oblohy a obecně uživateli předložit relevantní informace. A chtě nechtě mu musím uznat, že se mu to tak v 85 % případů u mne daří. Na druhou stranu, musíme si uvědomit, co všechno o vás Google ví. Skenuje vám poštu, dotazy do vyhledávání včetně hlasového, má seznam vašich kontaktů, ví, kde se pohybujete/pracujete/bydlíte a mnoho dalších informací.

Bohužel, mám silný dojem, že tyto informace jsou primárně použity pro cílení reklamy, ale stejně dobré zpracování informací s cílem mít lepší vyhledávání už trochu pokulhává. Google si totiž často s uživatelem hraje.

Položme obecný dotaz, např. tento:

2016-01-14_151813Google vrátí 416 výsledků, což by mělo odpovídat 42 podstranám výsledků (416/10 = 42 stran) . Google však už tuší, že to nebude tak horké, tak číslovka končí na 9.2016-01-14_151832Když pominu fakt, související dotazy souvisí s mým dotazem stejně jako teorie relativity se scénářem Hříšného tance, tak se na 5. straně najednou končíme.

2016-01-14_1523532016-01-14_152400 Takových dotazů můžeme vymyslet celou řadu. Můžete namítnou, že je to uměle vytvořený problém. Opak je pravdou. Je to problém, který každého z nás stojí velké množství času každý den. Uvedu příklad z praxe.

Nedávno jsem řešil problém s Windows Update. Při aktualizaci KB3126036 a KB3124263 mi počítač končili v (ne)konečné smyčce restartování. Když jsem hledal řešení, tj. kód chyby a kód aktualizačního balíčku (dotaz: „chyba 0x80070643 Windows 10 1511 KB3126036“, tak mi Google napověděl pro první variantu toto:

Google bad5 výsledků? No nic moc, ale problém může být čerstvý a někdy 5 řešení stačí. Bohužel, tyto výsledky jsou jenom ztráta času.

Zkusil jsem tak druhou variantu (dotaz: „chyba 0x80070643 Windows 10 1511 KB3124263“), který dopadl takto:

Google bad again1800 odkazů, reálně jenom 11 odkazů.

Google is kiddingBohužel, žádný z nich neřeší přímo můj problém. Ve skutečnosti v žádném, z 11 odkazů nefiguruje klíčové slovo „KB3124263“ byť by mělo. Google občas z dotazu automaticky vyhodí příliš obecná slova, např. {a, an, the, on, in} atd., ale „KB3124263“ bychom mohli stěží považovat za příliš obecné. Kdyby problém nastal v situaci, kdy instaluji ne 2, ale 10 dalších aktualizací, tak by to bylo na mašli (nebo na to se podívat do Prohlížeče událostí Windows, což ale udělá jenom opravdový PowerUser Windows).

Google mi sice pomohl najít řešení, ale kdyby mi hned na začátku řekl, že dotaz je příliš specifický a nebál se mi vrátit 0 výsledků, ušetřil bych cca 20 min svého života, zaměstnavatel cca 93 Kč na mé mzdě a vy byste ušetřili asi 5 min, protože byste tento článek nemuseli číst.

Jen pro úplnost… Naštěstí, pro lidi jako já, odkazy se obsahovaly dostatek informací, abych si sám sestavil řešení problému. Pro kolemjdoucí, které sem přivedl Google:

The solution for error 0x80070643 Windows 10 1511 KB3124263

1) Run a command prompt with administrator privilege.

2) Copy the command below a pasted it to the command prompt:

dism /online /add-package /packagepath:c:\Windows\SoftwareDistribution\Download\f3f22888d2d9646d68f058c87da5f551\windows10.0-kb3124263-x64-express.cab

Note: the folder f3f22888d2d9646d68f058c87da5f551 is probably variable and you have to go to c:\Windows\SoftwareDistribution\Download\ and find the correct folder, where windows10.0-kb3124263-x64-express.cab is stored.

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Počítače a Internet. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na Je třeba zabít Google!

  1. Leni napsal:

    S ignorováním toho, že chci hledat česky, mě google taky docela štve.

  2. Pingback: Google – další korporátní děvka, co je na přesdržku | My space, my world.

Zanechat Odpověď

