Sociální inženýrství v praxi

Prolog

Vždycky jsem se pokládal za empatického člověka. Dost možná jsem si to jenom namlouval. Nicméně, dokážu poměrně dobře odhadovat lidi, jejich chování, jejich motivace, jejich myšlenky. Jestli to splňuje definici, netuším. Jako tvrdý oportunista, který opovrhuje většinovou masou lidí, umím i trochu manipulovat lidi. A hlavně, mám mozek a nebojím se ho použít. Dost keců, jak tvrdí jedna reklama, je třeba důkaz místo slibů.

Krátce po svém příjezdu do Koreje, jsem si opatřil kolo. Nebylo to těžké. U stojanů u ubytovny je celkově velká nabídka. Na některých kolech je opravdu vidět, že jsou tady už dlouho a majitel se o ně nestará. Přímořský vzduch snadno zkoroduje i části, které normálně nepodléhají oranžové zkáze. Problém je, že většina kol je zamčených, i když je evidentně nikdo nepoužívá. U těch nezamčených je potřeba většinou generálka. Usmálo se však na mne štěstí a našel jsem jedno poměrně kvalitní, odemčené, nezrezavělé kolo.
Po několika výletech na kolech mne však rychle omrzelo. Má pouze 3 převody, protože zadní přehazovačka je mimo provoz. Ano, jako inženýr s geny MacGyvera jsem zjistil, kde je problém. Pro opravu bych potřeboval novou. Zkoušel jsem použít i jinou, z jiného kola. Vzájemně nekompatibilní. 😦
Dealbreaker přišel ve chvíli, kdy se po několika zásazích ozvala přehazovačka vzadu, která konstantě přehazuje převody. Po jednom, naštěstí krátkém, výletu je mi jasné, že kolo je bez generálky na odpis. Nezbývá než si pořídit nové kolo. Jenže kde ho vzít a nekrást?

Kolo je pro mne nezbytné. Bez něj si tady hodím mašli. Nezbývá nic jiného, než se k celé věci postavit jako inženýr, jako sociální inženýr. Kol je tady spousta, většinou používají číselné zámky. Ze zkušeností vím, že poslouchat zámek nebo nějak odhadovat, kdy zapadne, je marné. Během těch týdnů, které jsem tady, jsem už vypozoroval, které kola někdo používá, která kola mizí přes víkend, která ne. Vyhlédl jsem si toto. Jediná překážka je číselný zámek s 1000 možných kombinací. Zapojuji tedy mozek.
Průměrný dospělý Korejec se neliší od průměrného Čecha = tj. mne, když mi bylo 12. To jsem měl ještě kolo. A měl jsem stejný typ zámku. Vzpomněl jsem si, že vždycky, když jsem kolo zamykal, pohnul jsem jenom s jednou číslicí číselného zámku a další nechal, ve správné pozici. Člověk je prostě od přírody líný tvor a je jedno, jaké je národnosti.
Každý den jsem umístil zadní kolo do pozice, ze které poznám, jestli se s ním hnulo nebo ne. Poznamenám si kombinaci zámku. Pro jistotu trochu zatočím s čísly, abych je rozhodil. To majitele do příště povzbudí k tomu, aby si buď kolo hlídal více, nebo aby si nedal tolik práce se zamykáním. Předpokládám, že „b“ bude správně. Přemýšlím, jak dlouho mi tenhle sociální experiment bude trvat a jestli bych ho poznal já, kdyby ho někdo zkoušel na mne. Ruku na srdce… kdo by to poznal? 🙂
Začal jsem s experimentem ve středu, v neděli, při 3. pokusu měním kombinaci z původních 059 na 259. Bingo! Právě jsem se stal víkendovým majitelem nového, super kola. 🙂

Moje nové kolo

Epilog
Pokud přemýšlíte na svou bezpečností, bezpečností svých věcí, tak platí jedno hlavní pravidlo – Nikoho nenasrat. Na jedné fajn konferenci v Berlíně jsem se dozvěděl spoustu zajímavých informací o zabezpečení současných IT systémů. Většina spočívá v tom, že se nikdo nedozví o zranitelnostech systému. Např. Slavnému Microsoftu bylo objeveno více než 130 bezpečnostních mezer v novém komunikačním protokolu Ipv6, který dříve nebo později všichni budeme používat. Vtipné na tom je to, že Microsoft odmítl tyto chyby opravit, protože většina pramení ze zranitelnosti sítě zevnitř. Nic to nemění na tom, že pocit bezpečí je čistě relativní. Jestli Vám můžu něco doporučit, tak hlavně nikoho nenasírejte, jako například tento pán, protože nikdy nevíte, koho jste to vlastně nasrali a co všechno umí.

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Každodenní život se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

