Recenze: 1. GTD konference očima profesionálního kritika

27. 4. 2013 se v Národní technické knihovně v Praze konala 1. GTD konference. Jako GTD pozitivní jsem nemohl chybět. Pod tíhou sladké recenze, která vyšla na webu Mít vše hotovo, kterou jsem dočetl sotva do poloviny, jsem pocítil nepřemožitelnou touhu napsat recenzi z pohledu účastníka – mne samotného. V recenzi se dále mísí názory asi 10 lidí, se kterými jsem měl možnost během konference a afterparty pohovořit.

Na tuto konferenci jsem se opravdu těšil. Ročně navštívím tak 10 – 15 konferencí v ČR i zahraničí. Jedná se o vědecké konference zaměřené na aplikovanou mechaniku, výživu, sport, trénink, osobní rozvoj (případ této konference) a jiné, minoritní záležitosti. V polovině případů jsem aktivní účastník, tj. speaker.

Organizátoři 1. GTD konference to podle mého pojali nešťastně. Z marketingového hlediska to byl průšvih na celé čáře. Nic mne nedonutilo k tomu, abych přišel příští rok znova. Ani nikoho, s kým jsem mluvil. Není důvod. Bude se mluvit zase o tom samém, za rok se nic moc nezmění. Není důvod platit znova za to, co jsem už slyšel, abych se v podstatě dozvěděl, že si musím pořádně přečíst knihu, která je k u zoufání nudná a plná balastu (Mít vše hotovo a Aby vše klapalo), čili to, co už dávno vím. Informačně na mne konference působila řídkým dojmem. Když jste na konferenci o nových technologiích realizace vesmírného vakua na zemi, je to asi OK, ale na konferenci o GTD? To ani omylem. Drtivou většinu informací, které zazněly, lze získat jinak, lépe, levněji a za kratší čas.

Být na místě pořadatelů, uspořádal konferenci o time-managementu obecně se zaměřením na GTD. Příští rok by mohlo být zaměření na time-management a myšlenkové mapy nebo projektové řízení, příští rok zase na něco jiného atd. Z takto osvícených kruhů, jako byli organizátoři této konference, jsem čekal opravdu více. V průběhu konference se mi hlavou honilo více otazníků než řešení.

Pojďme k jednotlivým přednáškám. První nastoupil Petr Mára + Lukáš Gregor a Co je to GTD – představení metody. Forma: volný rozhovor. Délka 45 min. Výsledek? Nejistý. S formou nemám problém, dost bylo nudných powerpointových prezentací, ale příprava má svůj důvod. Petr to docela zachraňoval. Přeci jenom dělá to už nějaký pátek. Kdybych nebyl GTD pozitivní, asi bych vůbec nechápal, co se mi ti dva snaží říci. Horší bylo, že jsem neslyšel nic nového. Na internetu existuje pár videí, kde Petr Mára přednáší o GTD. Garantuji vám, že pokud je shlédnete, můžete s klidem v duši Petrovu přednášku na 2. GTD konferenci vynechat. Není to nic ve zlém, ale prostě nemůžete do nekonečně mluvit o něčem, co je 12 let staré a vleze se to na pár stránek A4, pokud zrovna nejste David Allen.

Po Lukášovi a Petrovi nastoupili Josef Jasanský + Ondřej Nekola a téma Online a offline nástroje GTD. Kromě toho, že asi ne zrovna všichni jsme jablíčkáři,… moment! Ne asi, ale URČITĚ všichni nejsou jablíčkáři. Vlastně drtivá většina uživatelů jede pod Windows a o tom nepadlo ani slovo, resp. o nejlepším nástroji na GTD pod Windows, který řeší i multiplatformní cloud, tak nepadlo ani slovo. Situaci jsem zachraňoval na Twitteru. Toto téma bylo neskutečně zabité. Přednášející Jozef a Ondřej ho zabili svou NEpřípravou, omezeným rozhledem (a Ondřej mluveným projevem, který je nevhodný pro přednášení).

Po coffeebreaku, kde se nás snažili organizátoři nízkými příděly jídla navnadit na oběd, se představil Jiří Knesl a jeho Perspektivy a role v GTD. Zajímavé povídání, ale nejsem si jist, jestli pro zrovna tu správnou cílovku. Ještě se k tomu vrátím. Do myšlenkové mapy jsem si z jeho přednášky zapsal jednu věc a po 5 dnech si ale nepamatuji nic bližšího o GTD a perspektivách. Já bych ho nechal povídat i o tom, jak si zorganizuje, resp. plánuje  život, resp. 2 měsíční výlet po 10 zemích. Cestovatelské plánování nesnáším, ale každý zkušenější cestovatel ví, že bez plánu je to snad ještě horší než s ním. Pár tipů, jak na to, by se mi hodilo.

Po Jiřím, na nás naběhl Jaroslav Homolka a jeho GTD a disciplína. Top přednáška konference, nejen pro mne. Bez ní bych krutě litoval, že jsem jel. Zapsal jsem si celkově 6 poznámek do myšlenkové mapy konference (omezit počet projektů, jak zbořit jakoukoliv poradu, vyhazovat/čistit na kost a další). Tohoto pána si ještě proklepnu.

Po obědě se na nás vhrnul Daniel Gamrot a Myšlenkové mapy. Z TOPu rovnou na dno. Pokud bylo jeho cílem nám dopřát po obědě chvíli klidu na spánek, uspěl na celé čáře. Z jeho přednášky si pamatuji jenom „ehhhh“, „ehmmm“ a jiná vatová citoslovce. Daniel je lektor. Jako lektora bych ho hnal. A rychle. Prý umí nadchnout pro myšlenkové mapy. Mne nadchnul jenom pro ten spánek. Pokud organizátoři neví o někom lepším pro roli přednášejícího, tak ať mi zavolají, dám jim pár tipů.

Situaci už nemohl zachránit ani Vladimír Dědek a jeho Myšlenkové mapy v praxi. Velice dobrá přednáška, motivovala mne k pokračování užívání myšlenkových map. Na druhou stranu Vladimír jednak uhnul od tématu GTD, což by mi tak ani nevadilo, ale ač se mu podařilo implementovat myšlenkové mapy v Alza.cz, bohužel jsem se nedozvěděl nic kloudného o tom, jak udělat to samé u nás. Ano, říkal, že je to dlouhý, nenásilný proces, kdy lidé sami musí přijít na to, že to chtějí. To je pro mne ale nepřijatelné. Software a knížky máme, tak kde to vázne? Rád bych si poslech něco konkrétnějšího, hmatatelnějšího.

Po dalším coffebreaku, kde se mi konečně podařilo ukořistit i nějaké to občerstvení, tak přišla mnou velice očekávaná přednáška Negativa používání GTD od Pavla Dvořáka. Zapsal jsem si cca 2 poznámky do myšlenkové mapy. Pavel opravdu zmínil jisté problémy GTD, bohužel existují jiné, závažnější, o kterých nebyla ani řeč, viz níže.

Dav byl poté probrán duem Pavel Trojánek + Ondřej Kubera při jejich přednášce Work life balance. Měli skvělý nápad s házením míčků. Asi ho někdy použiji. Pro mne druhá nejlepší přednáška a to díky skvělé myšlence – integraci. Žonglovat se 3 míčky se naučí každý. Se 4 míčky, to už je není tak jednoduché, ale stále to jde. S 5 a více…? To už člověk musí být opravdu profesionál  nebo si slepit (integrovat) míčky dohromady. S životními rolemi je to stejné. Jak prosté.

Poslední přednášku GTD v praxi vedení firem od dalšího dua Tomáš Baránek + Jan Straka jsem vyloženě přetrpěl. Do teď nemám ponětí, o čem tam pánové vlastně hovořili. Prostě se postavili před publikum, dostali do ruky mikrofon a zadání: Vyprávějte nám nějaké veselé historky z (i s) GTD ve vašich firmách. Byla zbytečně dlouhá, utahaná, bez nějakého hlubšího smyslu. Aspoň jsem měl čas si najít odvoz na afterparty.

Ona afterparty se konala někde poblíž Žižkova. Dostavili se i někteří speakeři (asi 3?), dav se notně roztříštil, protože chyběl stmelovací program. Pokud byl člověk trochu gate crasher, tak se nenudil. Sehnal jsem si pár zajímavých kontaktů do onen veledůležitý networking, odvoz kam jsem potřeboval a šel domů.

Pojďme si to shrnout… Na konferenci se příliš neřešili zásadní problémy GTD a Time-managementu. GTD je zoufale zkostnatělá, zaostalá a překombinovaná metoda. Bariéra vstupu je vysoká. Pro vstup musíte nastudovat nudné knihy Davida Allena, které nejsou sice takový marketingový odpad jako Ferrisovy knihy, ale staví Vám zeď, pro kterou budete potřebovat sakra dlouhý žebřík (nebo slušný bagr). Nejsou k ní žádné alternativy. GTD je pouze pro úzkou skupinu lidí, jako např. Petr Mára nebo Jiří Knesl, kteří řídí především sami sebe. Bohužel, time-management potřebují i Ti méně disciplinovaní. Ti, co nemají, nechtějí mít letové hladiny, protože nepracují ve své vysněné práci, ale dělají něco pro obživu nebo mají prostě GTD nekompatibilní rodinu/pracovní kolektiv. Ne každý může být manažer, lektor GTD či Omnifokusu. Co řidiči, pekaři nebo instalatéři? Tihle lidé si taky potřebují zorganizovat práci, ale úspěšné nasazení GTD v těchto případech se rovná šanci, že prakem trefíte galaxii v Andromedě. To se vůbec nezmiňuji o práci v týmu. Ano, GTD je sice osobní time-management metoda, ale dneska je bohužel dost populární práce v týmech a ty je potřeba taky nějak time-managementovat. Nemluvě o tom, že i kdyby něco takového bylo, tak GTD nemá rozhraní pro napojení/skloubení takovýchto týmových metod do osobní roviny.

Jako poslední výtku jsem si nechal catering. Pořadatelé si na něm „prý“ nechali velice záležet. Jak jsem již uvedl, tu a tam nějakou tu konferenci navštívím. Moje známá pořádá rauty, tak mám slušný přehled, co dá s jakým rozpočtem vykouzlit a co lze za určité peníze očekávat. Jídlo bylo kvalitní, ale jeho objem byl řádově podstřelený. Přesně před rokem jsem v tom samém sále, v jakém se konala GTD konference, stál a přednášel sám na jiné konferenci, tak vím, na kolik se dá Ballingův sál „ukecat“.

Co říci závěrem? Bylo to hezké, ale opakovat to nebudu. Bohužel, konference GTD o time-managementu byla ztráta peněz i času. Poměr výkon/cena: Nízký. Poměr čas/nové informace: Nízký*

*****

* – GTD, myšlenkové mapy znám. Neznalý účastník může toto hodnotit jinak

PS: Uvidíme, jestli budou mít autoři na Mít vše hotovo dostatek kuráže schválit komentář s odkazem nebo třeba i převzít článek.

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Lidé, společnost atp., Recenze. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 reakce na Recenze: 1. GTD konference očima profesionálního kritika

  1. Milan napsal:

    Trochu jsem tušil, že by to tak nějak mohlo vypadat.:) Homolka byl sázka na jistotu, od něj jsem viděl všechny videocasty z gro.cz a i je mám archivované v nejvyšší kvalitě na disku.
    Taky jsem byl pak zvědavý na Trojánka, od kterého se mi líbilo pár článků, Kuberu pak naopak nemusím.:) Psal takové maratony jako 100 tipů jak napsat diplomku – možná jako inspirace dobré, ale jinak k ničemu.:)

  2. Josef Jasanský napsal:

    Zdravím autora a děkuji za profesionální kritiku. Škoda jen, že nevím konkrétně komu za ní poděkovat. I když jsem se snažil, jméno jsem zde (ani jinde jinde) nenašel;)
    Nevadí, i na způsob prozrazování jmen na internetu máme asi třeba odlišný názor:)
    V čem s Vámi nicméně souhlasím, je Vaše hodnocení mého vystoupení na konferenci. Ani já s ním nebyl spokojen. Sám jsem se oznámkoval čtyřkou, pětku jsem si nedal jen za to, že jsem do toho šel;) Hledání důvodů(výmluv) mi není vlastní, takže to beru pouze jako zkušenost, možná chybu, která je nástrojem mého učení;)

    Když už jsme u toho učení. Bylo by možné poskytnou mi nějaký odkaz na konferenci, kde budete vystupovat Vy? Pokud jsem to správně pochopil, mohla by to pro mne být dobrá příležitost k učení nejen toho, jak správně speakrovat, ale i jak se takové konference vlastně dělají.
    Nemám totiž zkušenosti ani s jedním:) Jako speaker jsem na konferenci byl poprvé, jako návštěvník stihnu tak 1-2 za rok …to víte, práce;)

    Přeji všechno dobré a hodně úspěchů na dalších (jiných) konferencích:)

    Josef Jasanský

    PS: co se týče té nejlepší aplikace pro GTD na Windows, přiznávám, neznal jsem …popravdě, neznám „tu nejlepší“ ani pro žádnou jinou platformu:) I na konferenci jsem zmínil, že žádná taková neexistuje;)

    PS2: škoda, že jsem nemohli Vaše hodnocení konference probrat rovnou na místě, já rád diskutuji tváří v tvář – mám tak možnost alespoň vědět s kým mluvím (asi stará škola nebo co;));

  3. Pingback: 2013 – The end | My space, my world.

Zanechat Odpověď

