Zápisky z Šanghaje IV. – Šanghajská galerie/muzeum (moderního) umění

Shanghai art museum mi odolávalo dlouho, ale na 3. pokus se to povedlo. Vstup je zdarma, některé speciální expozice jsou zpoplatněny. Budova se nachází u stejnojmenné zastávky metra a po východu z něj ji nemůže minout, je to obří zvětšenina čínského pavilonu Expa z roku 2010. Budovu musíte po výstupu z metra obejít ke vchodu. Není to moc dobře značené, ale dá se orientovat podle davu lidí.
Galerie je rozdělena na několik částí a pokud neseženete mapu, dá se orientovat podle čísel expozic. Jinak je to totální chaos a postrádá to jakýkoliv řád.Shanghai art museumVstupní chodby a přízemí zdobí budovatelské obrazy obřích rozměrů, které jsou staré několik let. Náměty jsou značně laciné a politická objednávka na zaplnění prázdných ploch z toho přímo čiší. Většina těchto obřích děl není starší než 10 let.
Celkově jsem nenašel jediné dílo, které by bylo starší než 1934, ale zrovna pečlivě jsem nehledal. Absence „historického“ umění je značná a těžko soudit co už tady považují za moderní umění. Řekl bych, že tak vše od roku 2000 a výše.
V přízemí jsou také výstavy různých významných čínských umělců. K nim jsem si dělal průběžné poznámky:

Zhou BichuZhou Bichu:
Raná díla má dobrá, později spíše jenom patlanice a tečky na papíře jako od jehličkové tiskárny.
Prvotní díla bez detailu, později vyzrál. S postupem věku zjednodušil výtvarný styl, místy až moc. Občas se mu i ve vysokém věku zadařilo. Tvořil do minimálně svých 85 let.

Xie ZhiliuXie Zhiliu:
Vrchol tvorby jsou jeho obrazy okolo let 1950-1960. V pozdějším věku díla působí amatérský dojmem. Po roce 1970 tvoří neurčité díla, která postrádají atmosféru.

 

 

 

 

 

He TianjianHe Tianjian:
Velký smysl pro detail. Jeho díla jsou rozmanitější. Používá především tuž, čímž dosahuje obdivuhodných detailů.

 

 

 

 

 

Lin FengmianLin Fengmian:
Vrchol výstavy. Nejlepší cit pro zachycení detailů krajiny. Taktéž má cit pro barvu.
Díla jsou různorodá, má osobitý styl pro pro postavy.
Dožil se 91 let a aktivní byl skoro 50 let. Napříč touto dlouhou dobou jsem nepozoroval pokles kvality jeho díla.

 

Cheng ChifaChang Shifa:
Asi třetí nejlepší výstava po Linu Fengmianu. Tématem jsou především postavy s velkým citem pro detail. Vyjadřuje různé emoce, které jsou v jeho díle dobře rozeznatelné. Bohužel, dost se váží na politická témata.

 

 

 

 

Wu GuanzhongWu Guanzhong:
To nejlepší, co lze vidět v šanghajské galerii.
Skvělá práce s temperovými barvami. Cit pro detail i kompozici. Vyhýbá se laciným tématům. Nebojí se abstrakce. Jeho dílo by obstálo i na západě.

 

The best of sovětského budovatelský socialismusSovětsky budovatelský socialismus:
V době mé návštěvy byla v šanghajské galerii také speciální expozice sovětského budovatelského socialismu, což bylo asi to nejlepší, co jsem tady viděl. Témata děl byla sice jasná, ale výtvarně dobře ztvárněná, kupodivu i různorodá a některá díla mne dokázala zastavit na několik minut.

Další výstavy najdete ve vyšších patrech. Nejlepší je se tam dostat výtahem, potom jít pomalu dolů.
Nahoře je výborný výhled na okolí a dokonce až na mrakodrapy, které jsou vidět z Bundu (pokud je dobré počasí).
Výhled z galerieExpozice jsou zaměřené na různé části čínské kultury, podle techniky (olejomalba, tuž, akvarely). Tady jsem si už poznámky nedělal. Nebylo moc kvůli čemu a ani nebyl čas.
Vrátil jsem se pro věci, předal klíče Lanově hospodyni a vydal se na hlavní nádraží chytnout vlak.
Zjistiljsem, že cestovní kartu lze vrátit u exitu 5 linky 1, depozit včetně kreditu je zcela vratný, v podchodu (exit 3) směrem na linku 3/4 je spousta stánků s powerbankami a mobily, a že výdej lístků je úplně mimo vlakovou stanici.
U brány byly stovky lidí a jedna skupinka mi přejela ve spěchu svým vozíkem nohu. V tu chvíli mi bylo jasné, že to není náhoda. Později se mi to potvrdilo. Byli to moji spolucestující z kupé. Na tyhle náhody mám prostě štěstí.

Šanghaj byla především díky Lanovi super zážitek. Dvoudenní zastávka je více než dost na shlédnutí všeho zajímavého. Škoda nebo toho pravidelného smogu.

Zítra o Terakotové armádě v Xianu a snad i návratu do Pekingu.

(Psáno na mobilu, publikováno e-mailem.)

2015-03-24 13.42.48

Advertisements

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Cestování se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 reakce na Zápisky z Šanghaje IV. – Šanghajská galerie/muzeum (moderního) umění

  1. Sedmi napsal:

    to jsi me prekvapil tim rozborem del z galerie 🙂 nasla jsem si toho Wu, vypada to tak dobre, ze bych si neco i povesila doma…

  2. Pingback: Cestopis: Čína, Hong-Kong, Macao | My space, my world.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s