Recenze: Mr. Robot (s01e01-05)

V posledních pár letech jsem nové seriály vcelku úspěšně ignoroval. Jsem hrdý na to, že jsem dosud nepolíbený Hrou o trůny. Dost za to může i skutečnost, že priority byly jinde. Spíše jsem se snažil pouze dokoukat staré resty. South Park i Futurama zatím čekají, 3. sérii V odborné péči, jsem dokoukal až při cestách v Číně. Zvláštní na tom bylo, že osudy Paula (hlavní postava seriálu V odborné péči) na konci série kopírovali i můj skutečný život, včetně jmen partnerek. Osud má někdy zvláštní smysl pro humor.

Nedávno mne Sedmikráska upozornila jisté podobnosti mezi mnou a jednou postavou v novém seriálu Mr. Robot. Slíbil jsem ji, že na to mrknu a podělím se o své dojmy. Nuže, tady jsou…Mr. Robot je nový seriál společnosti USA Network, cyberpunkové krimi/drama. Vypráví o mladíkovi jménem Elliot, které pracuje „ve dne“ jako bezpečnostní technik a v noci hackuje lidi okolo sebe.

USA Network tak cílí na doposud nevytěžené publikum, které klasická produkce už netáhne, čemuž se nedivím. Odvahu tvůrcům nelze upřít. Všichni zainteresovaní mají asi v živé paměti seriál Škorpión a je ho „true story“, kterou krásně shrnuli redaktoři Živě.cz v tomto videu:

Nicméně, od prvních minut je jasné, že Mr. Robot je trochu jiná liga. Od mainstreamové produkce se Mr. Robot liší dobrým castingem, věrností a citem pro detail.

V seriálu působí neznámé tváře, snad kromě Christiana Slatera, herce v především béčkových akčních filmech, který je i v Mr. Robotovi nejslabším článkem. Rami Malek (Elliot) však táhne herecký výkony jako celek výrazně nahoru. Jeho nechápavé výrazy v tváři, zaražení a lehce autistické chování mi připomíná několik známých z IT oboru.

Penetrační útoky z 1. a 5. epizody přežily rozbor (zde a zde) fanoušků/profesionálů z oboru. Pokud se tvůrci budou držet reality dále a nebudou příliš dramatizovat, udělají pro bezpečnost dat a lidí na sociálních sítích více, než celá IT redakce německého CHIPu nebo Oprah Winfreyová.

Postavy používají reálné penetrační nástroje i postupy. Potěšil mne například Kali linux v na pozadí PC při jednom z útoků, který sám používám při svém sociálním hackingu lidí okolo sebe. Názvy dílů používají speciální jazyk, který zná dobře každý hráč CS nebo uživatel IRC.

Pochvalu také zaslouží hudba, která je na seriálovou produkci nad míru zdařilá a za kterou stojí pro mne neznámý Mac Quayle. Taktéž kamera často potěší. Postavy jsou často na okraji záběru, čímž se skvěle dokreslují myšlenkové pochody hlavní postav. Detaily na tváře a rozmazané pozadí, styl alá Heroes.

Tu a tam se objeví skvělý vtip, ale pochopí jenom málo kdo, viz narážka na Blackberry. Tvůrci si umí udělat srandu i sami ze sebe, viz narážka na seriál o hackerech ve 4. dílu.

Horší to už je s příběhem jako takovým. I když nová vlna v Národním nastuduje po 25 Hamleta, pořád to bude Hamlet. Opět je nám předkládána klasická šablona souboje Davida s Goliášem, byť v novém pojetí.

V seriálu se tak objevuje malá skupinka jednotlivců, která chce svrhnout mocenskou elitu a postupně rozkrýváme jejich primitivní motivace, plány, které nedávají moc smysl a jak jinak, než milostná vzplanutí. Absolutní klišé byl příběh o odhaleném pedofilovi z 1. dílu. Ten jsem přesně čekal.

Zcela stranou stojí potom scény jako např. když jedna z vedlejších postav, která je na návštěvě u nadřízeného, vleze na záchod, který je větší než moje ložnice, ale přitom dveře nemají klíč, za paní domu, která tam zrovna vykonává na míse potřebu. Mlčky se na sebe chvíli dívají a pak mu roztáhne nohy, aby dobře viděl. On ji poděkuji za báječný večer a odejde. Jestli tohle je normální v New Yorku, tak upřímně děkuji za Brno.

Nicméně, Mr. Robot mne opravdu zaujal a to natolik, že jsem se rozhodl po 5 letech se opět podílet na překladu titulků k nějakému seriálu, z čehož nakonec bohužel sešlo, protože mne předběhl už někdo jiný. Taktéž je to po mnoha letech první seriál, který sleduji průběžně, díl od dílu. Co více říci, snad jen trailer:

Mezi všemi těmi CSI Las Vegas, New York, Miami a mnoho další prdelí v USA, NCIS, Právem a pořádkem, přezrálými komediemi typu Teorií velké nudy, 2,5 hňupa a všude omývanými Hry o trůny, působí Mr. Robot jako svěží vánek v horkém dni. Uvidíme, jestli a jak dlouho se budou tvůrci vyhýbat seriálovému patosu. Tiše doufám, že jim dříve dojdou přípony a zabalí to v nejlepším

*****

PS: A jo, je mi jasné, že teprve až po přečtení oné záchodové scény jste se rozhodli na seriál podívat. Proto je tak jednoduché vás hacknout. 😉

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Recenze. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

8 reakcí na Recenze: Mr. Robot (s01e01-05)

  1. Sedmi napsal:

    🙂 tak to jsem ráda, že to prošlo i u tebe 🙂

  2. Sedmi napsal:

    Eh, ten smile měl být jeden…

      • Sedmi napsal:

        Jinak souhlasím s tím, že ten herec v hlavní roli je výborný… Pročítám ty vysvětlení útoků a další odkazy, díky.

        Btw, nechtěl bys sepsat nějaký článek na téma jak se chránit na netu? Něco pochopitelného i pro laiky? Čemu se třeba vyhnout? Chápu, že heslo typu 1234 je blbost, ale co dalšího?

    • KUTlime napsal:

      To by bylo na hodně dlouhý článek a takových už bylo napsáno stovky. Navíc, pořád se něco mění a objevují se nové chyby.
      Mnohem lepší je sledovat blog nějakého bezpečnostního technika nebo hackera. Ale že jsi to Ty, tak zkusím sepsat nějaké zdroje, články a postupy, kterých je dobré se držet.

  3. L. napsal:

    Já jsem si tenhle seriál zamilovala hned. 🙂 Už jenom proto, že hlavní hrdina je ajťák a taky proto, že má problém se normálně bavit s lidmi, což je mi velmi povědomé… 😀

Zanechat Odpověď

