Cestopis: Švédsko – Malmo

Dnes o návštěvě přímořského Malma, o návštěvě jedné z nejvyšších rezidenčních budov v EU, našem prvním konfliktu s Robin a jiné nudě.

Jelikož mě Kodaň už prochozenou, odskočili jsme si přes záliv do Malma, třetího největšího města ve Švédsku.
Začátek výletu se zrovna nepovedl, protože jsme si nezkontrolovali přesně jízdní řád a na náš den padla změna  řádu kvůli Velikonocím. Podle toho vypadala i Kodaň. Tam je svátek asi i zelený čtvrtek, protože ráno v centru Kodaně, nebyla ani noha, ale o tom v jiném článku.
Nejlevnější způsob, jak se dostat z Kodaně do Malma a zpět je bus 999 společnosti Graahunbus, který vás vyjde na 100 dánských korun za zpáteční lístek. To je polovina z toho, co si účtují jiné společnosti jenom za cestu tam.
Ihned po nástupu, pochopíte, jak je možné, jezdit tak levně. Web je v obyčejném HTML, lístky tiskne řidič na mechanické pokladně a prodá tolik lístků, kolik lidí se mu vleze do autobusu.
Na švédské straně bývalých hranic, probíhá kontrola cestovních dokladů, protože do Švédska míří hodně uprchlíků.
image

A samotnou cestou vyčerpáte vrchol celého výletu a to je přejezd přes most Oresund. Ten je na Tripadvisor.co.uk uveden jako číslo 1. A zbytek Malma tomu vcelku odpovídá. Za návštěvu stojí Malé náměstí, přilehlý kostel, hrad Kastellet, ve kterém je městské muzeum, přilehlé parky, Točící se torzo a městská knihovna. Víc tady toho není a pokud vám stačí pohled na torzo z dálky, nemusíte opustit centrum.
My nejprve navštívili kostel sv. Petra, ale na zvonici se nedá jít a nic zvláštního nebo jiného tam nemají.
image

Dále jsme s Robin obešli centrum po nábřeží a nasávali atmosféru Švédska. Malmo mě hodně multikulturní město, s množstvím otevřeného prostoru.
image

Čistotou ani architekturou přímo nevyniká. Všude tu jsou nedopalky od cigaret, žvýkačky a jiné odpadky.
Domy jsou pestré, modernější, ale také méně pospolité a celkově návštěvníka, co přijel z Kodaně ničím až tak nazaujmou.
image

Švédky mne docela zklamaly, wau efekt se vůbec nedostavil. Oblékají se především do černého, bez invence nebo snahy vyniknout. Jinými slovy jedna jako druhá. Věřím, že ve Stockholmu to bude zajímavější.
Na Malém náměstí jsou asi nejstarší domy v Malmo, které vytvářejí zajímavou atmosféru. Pokud máte čas, je tam pár dobře vyhlížejících restaurací, možná by stálo za to jednu zkusit.
image

K hradu, který je pár stovek metrů od Malého náměstí, přiléhá park Kunsparken, na který plynule navazuje další Slottstragarden. Jeho dominantou je větrný mlýn, který přímo sousedí s hradem.
image

My pokračovali dál, směrem k Točícímu se torzu. Výběžek, na kterém se nachází, nejhonosnější bydlení v Malmo. Není to jenom kvůli torzu, ale je tady mnoho jiných, na pohled zajímavých domů, jejichž cena musela být astronomická, zvláště u těch obřích prosklených mezonetů.
image

Nebyli jsme úplně oblečeni na to, abychom proklouzli do posledních dvou pater, kde jsou kongresové místnosti, takže jsme to obrátili oklikou přes pláž zpět k hradu. Škoda, musí z tama hezký výhled na moře, Malmo, Kodaň i most Oresund, co je spojuje.
Došli jsme zpět k hradu a proklouzli do muzea. Robin moc nechtěla, protože má umění, muzeí, keramiky, látek a historie až až, ale úplně nechápu, co chce ty další dny dělat. I tak ji tam zaujala výstava Švédští otci. Výstava fotek mužů na mateřské. Já si mezitím proletěl podzemní část věže. Nic mě tam ale nezaujalo natolik, abych si to po šesti hodinách pamatoval. Společně jsme prošli ještě další část expozice muzea, která se věnovala etapě hradu, kdy sloužil jako vězení.
Mně asi nejvíce zaujala výstava moderního umění v nejvyšším patře. Byla nápaditá, afinitní, přístupná a nepokoušela se z návštěvníka dělat blbce, co nerozumí umění.
image

Ve zbylém čase jsme navštívili ještě knihovnu, která má na Trip advisoru také vysoké hodnocení, ale pro mě byla zklamáním. Spojeno staré a nové části nepůsobilo vůbec dobře, jako celek vizuálně nepřitahovala a interiér byl zbytečně členitý a nepřístupný. Když to srovnám s MZK nebo NTK, tak knihovna v Malmo neobstojí. Abych byl férový, je nutné dodat, že službami jako je dětský koutek, je mnohem přístupnější široké veřejnosti, než jakákoliv knihovna v ČR, co znám.
image

image

Z knihovny jsme zamířili rovnou na autobus, který už na nás čekal. Byl opět plný lidí. Při cestě jsem vytuhl v sedě. Sice jsem dnes naspal poctivé 4 hodiny, ale po tom všem chození, už to trochu nedávám.
To bylo bohužel i jádro sporu s Robin, když jsme se dnes z Malma vrátili. Nejprve jsme běhali po Kodani a sháněli něco k snědku. Po 3 hodinách chodění, odmítla jet metrem, že radši půjde pěšky. Sama bohužel netrefí, byť šlo o cestu rovně a nic víc. To, že si nechtěla koupit lístek, bych bral, ale nechtěla ani jet na černo. Na křižovatce, která vedla k nejbližší stanici metra jsem se jí ptal, jestli pojedeme metrem, ale nijak to nekomentovala. Až v metru na nástupišti mi řekla, že chce jít vlastně pěšky. To mě fakt dorazilo. Představa dalšího 1,5 hodinového pochodu přes Kodaň s batohem plným jídla a my si tu chodíme sem a tam. Bohužel, byla to klasická vlastnost Robin – neschopnost vyjádřit jasně své pocity a potřeby. I já si musím nasypat popel na hlavu. Naivně jsem se přesvědčil, že když jsem ji to několikrát vytýkal, tak už se konečně poučí. Bohužel ne. A ač mne to velice mrzí, pořád ji budu muset brát jako nedospělé dítě, kterým pro mě byla od chvíle, co jsme se poznali.
Mimochodem, z toho plyne jedna rada:
Nejjednodušší, nejlevnější a nejrychlejší způsob je si koupit lístek na metro, popojet mimo centrum, něco najít a ještě v intervalu lístku se vrátit zpět do centra nebo kam potřebujete. Příště snad dopíšu Kodaň.

PS: S Robin jsme si vše vyříkali ráno. Já se jí omluvil, za hloupé vtipy, které jsem měl, které byly přes čáru a ona mi vysvětlila svůj pohled na situaci v metru.

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Cestování se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na Cestopis: Švédsko – Malmo

  1. Sedmi napsal:

    Tady to znám 😀 Kodaň mi připadá taky zajímavější než Malmö… Pokud budeš mít cestu, zkus Göteborg.

  2. jolana88 napsal:

    tak teď jste mě rozesmál – DÍKY 😆 ( … že když jsem ji to několikrát vytýkal, tak už se konečně poučí ..)

Zanechat Odpověď

