Cestopis: Švédsko – Vasa, ABBA a další perly ve Stockholmu

Lidská blbost je věčná. Dnes o 800 tunovém důkazu, ABBA, hledání nejlepšího zadku ve Stockholmu a o tom, jak jsem si ověřil, že člověk nemůže soudit jiného, dokud neujde v jeho botách aspoň pár kilometrů.

Ráno jsem se probudil o hodinu později, než obvykle. Normálně se budím v 6 nehledě na čas, kdy jdu spát. Pak mi došlo, že se musel posouvat čas. Škoda, tajně jsem doufal, že už budu spát déle než 5 hodin za den. Záda se sice ustálila v jakémsi stavu chvíli bolest, chvíli větší bolest, ale únava stále trvá. Už od Odense má moje moč barvu, že by mohla leptat mikročipy a nějak se to nelepší. Puchýř o velikosti mého malíčku splaskl na velikost poloviny mého malíčku.

Zatímco Robin ještě spala, já plánoval náš dnešní výlet. Vyráželi jsme po půl desáté a už při čekání na autobus jsem si uvědomil, že nemáme na kartě dost peněz. Lístek si u řidiče koupit za hotové nemůžete, buď máte dostatečný kredit nebo si můžete koupit SMS Jízdenku. První řidič nás nechal být, druhý nám strhl co šlo a při nástupu na metro jsme si museli koupit další lístek.

Zapomněl jsem rukavice Robin v autobuse, což jsme si uvědomili až bylo pozdě. ‎Taky jsem bohužel zjistil, že můj nový objektiv je nějak poškozený. Fotí, ale nelíbí se mu ostření. Příjezd do centra nám dal jasně najevo, že dneska bude lepší den v muzeích. Teplota klesla o pár stupňů, ale zvedl se ostrý vítr. Mně by zima moc nevadila, ale celý den jsme měli pusu a oči plnou prachu. 

Naše první zastávka byla jasná – stockholmský unikát v podobě muzea Vasa.
image

Vasa byla válečná loď Gustava II., která se potopila v roce 1628 při prvním vyplutí na moře, po několika stovkách metrů v stockholmském zálivu.  Díky znečištění místních vod, došlo k faktické konzervaci lodě, která čekala 333 let, než ji někdo objeví. Po desítky let dlouhých pracích na konzervaci lodě na souši, bylo v přístavu otevřeno stejnojmenné muzeum. Vstup stojí pro dospělého, resp. studenta 130, resp. 100 švédských korun.
image

Když jsem uvnitř muzea zjistil, že se do Vasy nedá jít, byl jsem zklamaný. Teď, po pár hodinách, si říkám, že to určitě stálo za to. Plachetnice už nebudu nikdy brát stejně. V muzeu je replika části bojové paluby a kolem Vasy je galerie, kde se dá nahlédnout dovnitř Vasy. 
image

Expozice okolo Vasy se věnuje její stavbě, potopení, vyšetřování, vyzvednutí, konzervaci a monitoringu stavu Vasy. Nedovedu si představit, kolik do toho nainvestovali ‎peněz, ale něco mi říká, že by to mohlo zalepit díru ve státním rozpočtu a ještě by zbylo. 
image

Paradoxně nejvíce mne překvapilo, že za osud Vasy nebyl nikdo odsouzen. Všichni si přehazovali horký brambor. Osud Vasy byl stejný jako u nádraží Veleslavín v Praze. Projektanti to nedomysleli, realizace se striktně držela plánu a nikoho nenapadlo se ozvat, když jim to bylo podezřelé. Král chtěl, aby loď měla dvě bitevní paluby a ve Stockholmu tou dobou neměl nikdo zkušenosti se stavbou takového typu lodě. Trup byl příliš úzký a nedokázal nést dostatek závaží. Vasa se tak převrhla okamžitě, co vyjela na vodu. Některé věci ‎jsou stejné nehledě na století, ve kterém se stanou.
image

Největší zklamání byla konstrukce muzea. Já osobně bych udělal samonosnou klenbu, kde by vnikl otevřený prostor. Uvnitř muzea bylo několik masivních nosných sloupů (viz první foto), kterým se skoro nešlo na fotkách vyhnout a rušilo to dojem z Vasy, protože ona sama je kolosální.

Po dvou a půl hodinách ve Vaše jsme zamířili ‎k Abbě. Zhruba 10 minut mrazivou cestou je muzeum nejznámější švédské skupiny ABBA. Bohužel, za vstup si řeknou 215 švédských korun (645 Kč). Já ani Robin nejsme skalní fanoušci ABBA, takže jsme zařadili zpátečku. Muzeum je dohromady s hotelem ABBA a poté, co jsem si prohlédl obchod se suvenýry, nemohl jsem se zbavit dojmu, že jenom těžce dojí značku.

Robin se mne zeptala, jak bych oznámkoval její zadek od 1 do 10. Diskuze se zvrhla v to, že jsem jí začal hodnotit každý dámský zadek, který šel vidět. Naproti muzea ABBA je zoo Skansen, ale nebylo úplně počasí na návštěvu. Zkusili jsme po cestě jeďte muzeum, ale tam chtěli 100 švédských korun za vstup a to nám přišlo vzhledem k obsahu muzea nevýhodná nabídka. 

Dali jsme na doporučení našeho známého pracovníka muzea, abychom zašli do etnografického muzea, které leží dál od centra, za rezidenční čtvrtí, kde sídlí americká ambasáda. Procházka je to hezká, jenom ne za takového větru, který zvedá vlny prachu. 

V muzeu byla expozice cost playeru a kostýmů. Jeden z nich se úplně vymykal ostatním a hluboce smekám před zručností autora. U prezentačního videa byla lavice s polštáři. Trvalo mi asi 2 kostýmy než jsem usnul.
image

V ostatních částech muzea už byly stále expozice věnované kultuře indiánů, inuitů, africkým domorodým kmenům, Japonsku a amazonským kmenům.

Dozvěděl jsem se toho hodně o indiánech, ale ne z výstavy, ale od Robin. Má je docela v malíku. Mohla by o nich přednášet.
image

V 17 hodin nás vyhnali z muzea a my zamířili zpět do centra. Našel jsem konečně to, co jsem hledal – nějaký pořádný vyhlídkový bod na Stockholm. Jejím vyhlídka Monteliusvagen, která je na druhé straně řeky, kde je krásný výhled na Gamla stan. Tady (+jedno místo opodál) jsou natáčeny záběry do filmů typu „děj se odehrává/přesunul do švédské metropole“. Až do teď jsem si myslel, že Stockholmu chybí takové výrazné panaroma, ale právě naopak má ho a je impozantní. Na druhou stranu, málo kdo ho asi pozná. Když si vezmu pohlednice, tak onen výhled nebyl prakticky na žádné. Naopak tam bylo mnoho pohledů, které by šlo zařadit do mnoha jiných měst. Nebudu je to image města a přitom Stockholm je perla severu mezi městy.
image

O kousek dál je možná ještě lepší místo s výhledem na Stockholm – Katarinahissen. Ten si vybavuji nejméně ze dvou filmů.
image

Tam jsme si řekli, že to pro dnešek stačí a vydali se k domovu. Wilfred mi sice půjčil svoje boty ve snaze mi pomoci, ale řekl bych, že mne z nich ještě více bolely nohy. Nápad to byl dobrý, ale minul se účinkem. Puchýř se mi vrátil do obvyklé velikosti pokrývající celý malíček.
image

Ještě první vyhlídce mi umřel mobil, který teď chcípá často. Nějak mu nedělá dobře zima. Při 30 % jde rovnou na nulu. Taky jsem ztratil USB kabel, takže jsem mobil nemohl ani dobít. Nevhodné, pokud jste zrovna mimo ČR nebo pokud si potřebuje najít jízdní řády.

Wilfred nám dal nějaké zbytky z obědů ve škole na večeři. Pustili jsme si ABBA a já mu spravil nějaké problémy s počítačem.

Ta jeho školní jídelna vaří úplně jinak než v ČR. Tady se to dá ve skutečnosti jíst. Oblizujeme se až za ušima. Nejlepší dámské pozadí dostalo 8, ale nejsem si jist, zda to byla Švédka. Není vhodné počasí na Miss zadek Stockholm. Ale obecně musím říci, že jsou na tom Švédky mnohem lépe než Češky. Tlusté lidi bych tady spočítal na prstech jedné ruky. A přitom tu není moc fit center. Běhají tady všechni od 20 po seniory.

image

image

Rodiny s dětmi jsou taky mnohem aktivnější, než v ČR. Mám pocit, že jich tady vidím více, než kdekoliv jinde, včetně muzeí. Malé děti se tu prakticky nevztekají, zatím jsme slyšeli jenom jedno.

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Cestování se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Cestopis: Švédsko – Vasa, ABBA a další perly ve Stockholmu

  1. jolana88 napsal:

    téda – s tou školní jídelnou …. soudíte podle vlastních vzpomínek? Protože já jsem na ty, co znám /prošla, zažila – sama nebo s dětma/ dost pyšná 🙂

    • KUTlime napsal:

      Ano, mé a Robin, která je mladší. Občas se mi poštěstí jíst ve školních jídelnách po republice kvůli školení učitelů středních škol. Není to odpovídající vzorek, to je pravda.

      • jolana88 napsal:

        Tak zase je to uvěřitelné. Fakt je, že jsem (jsme) třeba měli/y štěstí. (můžu je mít aspoň v něčem 🙂 ). Na druhou stranu – pravda je, že jídelna vypovídá i o rodičích (hodně) – ale to je jiná pohádka.

      • KUTlime napsal:

        Taky si myslím, protože když by rodiče svorně chtěli, tak jde ledacos.

      • jolana88 napsal:

        Ano. Jenže skoro ve větším případě – je to naopak. Rodiče změny neradi.

      • KUTlime napsal:

        Vůbec mne to nepřekvapuje.

Zanechat Odpověď

