Recenze: Startrek – Do neznáma

Tři roky uplynuly jako voda a další dojení frenčízy Startrek je tady. J. J. Abrams na poli režiséra zdrhl, stejně tak Kurtzman z postu scénáristy, Leonard Nimoy se natáčení bohužel nedožil a celé to vzal do ruky režisér Rychle a zběsile. Jak tedy dopadla automobilová honička ve vesmíru?

Od útlého dětství jsem fascinován vesmírem a hvězdami. Proto mi byl Startrek vždy bližší a Hvězdné války mne nechávaly a stále nechávají chladným. Když jsem se dozvěděl, že další pokračování Startreku bude točit Justin Lin, režisér jiné, ne příliš povedené filmové série Rychle a zběsile, polilo mne horko. Když jsem si potom přečetl, že scénář píší čtyři lidé, což nevěstí nikdy nic dobrého, přičemž pouze jeden z nich pracoval na předchozích dvou dílech, říkal jsem si, že Startrek: Do neznáma bude tragédie. Světe div se, nebyla.

Během prvních pěti minut se z narážky kapitána Kirka dozvíte, co vás čeká – další epizoda filmového seriálu Startrek. Herci naštěstí své role už znají, herecké výkony drží na ingredience chudý scénář, který je viditelně natahován do seriálové podoby. Naštěstí, děj dává smysl, nejsou tam ryzí WTF momenty, většina postav jedná logicky a podle výcviku hvězdné flotily. Tu a tam se objeví nějaký vtip. Když se na scéně objeví Scotty (Simon Pegg), vždycky jsem měl chuť se smát.

Dialogy by chtěly trochu opepřit bipolaritou a konflikty, např. závěrečný rozhovor Kirk vs. admirál, kdy absolutně chybělo pokárání za předchozí činy. Jinak se moc nežvatlá a děj táhne dopředu akce, než rozhovory. Nic moc se nepitvá, včetně smrti padlých kolegů z posádky.

Na velkém plátně efekty vypadaly špičkově. Je vidět, že to nebylo nízkorozpočtové pokračování. Uvidíme, jak to bude vypadat na Blue-ray a ostrém obrazu.

Publikum Startreku (Trekkies) bylo vždy výjimečné tím, že bylo citlivé na technickou a faktografickou přesnost děje a informací, které jim seriál/filmy/oficiální hry prezentovaly. Proto tvůrcům nemohu odpustit několik faktických chyb.

Scotty ve filmu zmíní, že USS Franklin z roku 2160 byla první loď schopná warp 4 a používala transportéry pouze pro náklad. Bohužel, Enterprise NX-01, z roku 2151, byla první loď, která byla schopna létat warp 5 a transportéry se začaly používat pro lidi už během 1. série posledního Startrek seriálu (kde Enterprise NX-01 hrála hlavní roli), byť asi jenom kvůli tomu, že scénáristé nebyli schopni vyřešit některé dějové situace a transportér výborná pomoc při chudé fantazii.

Stejně tak když Scotty upozorňuje Kirka, že Franklin je kosmická loď, ne atmosférická a neví, jestli poletí v atmosféře, protože tehdy se všechny lodě stavěly ve vesmíru a pro vesmírný let. Bohužel, to byl i případ Kirkovy Enterprise. Takže buď je kapitán Kirk takový osel, že neví, co jeho loď zvládne nebo tvůrci neví, jedna z prvních lodí schopná atmosférického letu byla USS Voyager z roku 2371.

O výzbroji USS Franklin se ani nezmiňuji, to je ten samý problém. Všechny tyto chyby vznikly jenom kvůli zbytečné dramatizaci. Mnohem jednodušší i akčnější by bylo říci: „Kapitáne, nemáme žádné zbraně, které bychom mohli použít.“ Jenže to by na křesle s nápisem režisér musel sedět Abrams.

Další technické nesmysly, typu dekomprese na palubě, když vám zaparkuje nějaký vesmírný emzák svůj parostroj do trupu vaší kosmické lodi, nemá smysl řešit. To už jsou jenom takové drobné detaily.

Mezi slepými, jednooký král. Asi nejlepší letní blockbuster letošního roku.

*****

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Recenze. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Recenze: Startrek – Do neznáma

  1. avespasseri napsal:

    No jo, když mě to nechytlo 😦 Zato se mi líbil ten předchozí 🙂 Ale to bude možná Sherlockem :-))))

    • KUTlime napsal:

      Naprosto chápu. Odezva mezi nefanoušky Startreku bude asi vlažná.

      • avespasseri napsal:

        Pozor, já jsem velká fanynka 🙂 A přestože jsem po shlédnutí úplně prvního rebootu prohlásila, že to už tedy nikdy, že je to spíš pro mladé akčněchtivé, nakonec jsem kupodivu ocenila „temnotu“. Do neznáma mi ale nakonec taky přišla zvláštní. Záporák mě neuchvátil… Khan má pro mě asi víc přitažlivosti. Live long and prosper :-))))

      • KUTlime napsal:

        Úplně chápu, mám to +/- stejně.

Zanechat Odpověď

