Proč Facebook messanger není dobrý způsob pro (pracovní) komunikaci a proč ji nepoužívat vůbec

Rozmohl se nám tady takový nešvar: tlačit pracovní záležitosti skrz zprávy na Facebooku lomeno mobilním Messengeru. Takto začíná skvělý článek Michala Kašpárka na Finmagu, který shrnuje současnou komunikační zoufalost, se kterou mám ani ne měsíc starou zkušenost. Kašpárkův článek je vcelku všeříkající. I když poruším mnou ctěný Talebův princip narušení determinismu dilemat, dovolím si přihodit pouze několik technických argumentů a svůj úsměvný příběh o tom, jak jsem propagoval pivo.

Prosím, udělejte si tu laskavost a klikněte na tento článek předtím, než budete dále číst. Kromě faktických důvodů jako pitvání mezilidské komunikace na další kanály a složky, které se musí kontrolovat, vede Messanger k faktické degeneraci komunikace.

Před měsícem jsem se náhodou dostal do role promotéra piva. Ne, nedělám si srandu, opravdu to bylo pivo. Pro Ty co mne neznají, alkohol nepiji a pivo nepiji ani to nealkoholické. Měl jsem si najít někoho na xichtbooku a domluvit se s ním. Jenže když máte běžné jméno typu Tomáš Novák nebo Petr Svoboda, good luck.

Zatímco v emailu byste prostě přidali do kopie dotyčného, tady musíte vytvořit skupinovou konverzaci a přidat dva lidi. Jenže to dotyčná, co mi to dohodila, nějak asi nebyla schopna dát do kupy. Proč? Blbá není, jenom není dostatečně bystrá na to, aby uvažovala mimo svět xichtbooku.

Když jsme se s dotyčným našli, poslal jsem mu tel. číslo, aby mi zavolal a řekl informace, které mohl poslat emailem. Byl by snad srozumitelnější, protože Tomáš má značně řídký mluvený projev a vůbec mi to nedávalo hlavu ani patu. A taky to mohl říci všem naráz.

Chtěl po mně životopis (proboha na co???) a ať mu ho pošlu na email spolu s fotkami. Samozřejmě, být to na LinkedInu, tak CV toho druhého automaticky má a foto si stáhne z profilu, že…

Nic moc se neděje. Pak dostávám instrukce, že dostanu odkaz na dropbox s nějakými informaci a dokumenty, které si mám nastudovat. Po pár dnech mi je dotyčný Tomáš posílá na xichtbook, odkud ani nevím, jak si je mám stáhnout a popravdě to ani zjišťovat nechci. Samozřejmě, stačilo udělat společnou konverzaci nebo jenom hromadný email. Sci-fi v podobě reálného použití Dropboxu v akci, pro kterou byl přímo vymyšlen, vynechám. Popojedem.

Dokumenty nečtu, neb se k nim vůbec nedostanu, viz později. Dotyčný mi volá, že se nemám obávat toho NDAčka, jak tomu říká. Smlouva o mlčenlivosti pro nezasvěcené. Je to přeci „profi akce a musí to tak i vypadat“. To kvůli tomu, abych chránil fiktivní konverzace mezi mnou, jako promotérem a potencionálním zákazníkem, které vymysleli na PR oddělení pivovaru a které jsou tak dobré na vydloubnutí holuba z nosu. S nimi byste neprodali ani vodu žíznivému na Sahaře.

Tomáše nechávám v telefonu mluvit. To, že jsem za svůj profesní život podepsal už 12 NDA smluv a sám jsem jednu minulý týden psal, si nechávám pro sebe. Po třech minutách nudného vysvětlování toho, co NDA je a žvanění o „takové malé CIA, ha ha ha“, konverzaci utnu s tím, že vím, co to je a že musím jít něco dělat.

Mohl jsem ho prásknout oné chmelové CIA, že poslal soubory skrze Messangera, tudíž udělil souhlas xichtbooku s těmito soubory nakládat (viz Podmínky společnosti Xichtbook, bod 2.1). Great job, man! Právě si porušil ono NDA.

Ale neudělal jsem to. Chudák by se ještě potom nemohl honit za míčem po fotbalovém hřišti.

Promoakce proběhla v celku na pohodu. Prodal jsem asi 8 bas piv, což bylo tak 8 více, než se čekalo. Nezávidím promotérkám jejich práci a šéf mne přestal tolik štvát. Kolegyně mi říká, že ji to rychle uběhlo a že to bylo „vpoho“. Co to sakra vůbec znamená „vpoho“???

Přemítám, jestli je ta práce dobře nebo špatně placená. Řekl bych, že spíše špatně. Pak si vzpomenu, s jakým profíkem jednám a je mi jasné, proč jsou za to takové peníze.

Během akce jsme na téma domluvy skrze xichtbook s kolegyní konverzovali. Řekla mi, že je to jednodušší, protože ho mají všichni. Argument o tom, že na registraci na xichtbook je potřeba email, takže zákonitě množina lidí, co má email, musí být stejná nebo větší, jsem ani nezkoušel.

Z PR oddělení se nikdo nezajímal o to, co nám zákazníci na stánku řekli a co je trápí. Za to mi o pár dní později Tomáš volal, že mne na další akci už nechce. Byl srab mi říci reálný důvod. Když jsem se optal, přiznal barvu. Buď to tak nebylo v pohodě a kolegyně mi lhala, nebo Tomášovo ego neuneslo, že jsem mu něco vytkl. Odvolal se na mou neprofesionalitu a špatnou komunikaci.

Opět si vzpomínám, s jakým materiálem pracuji a nechal jsem to být.


Proč tedy nepoužívat Messengera na (pracovní) komunikaci?

  • Stále plně nepodporuje end-to-end šifrování. Zachytit vaší komunikaci na sdílené WiFi, je poměrně snadné.
  • Xichtbook aplikace významně zvyšují spotřebu baterie, viz zde, zde a zde.
  • Email mají opravdu všichni, Messangera ne. Pánbůh s těmi, co nemají data v mobilu. Už v roce 2001 existoval způsob, jak přeposlat email na tel. číslo. V roce 2016 není způsob, jak napsat zprávu na Messangera jinak, než z Messagera, nedej bože zprávu přeposlat jinam.
  • Pokud si potrpíte na bezpečnost a máte dvojfázové ověřování, Xichtbook vám snadno v zahraničí často nedoručí autorizační SMS. Následně vám zablokuje účet, pokud požádáte vícekrát za sebou. Pak si moc nezakomunikujete.
    Maďarsku nějak nešmakují autorizační sms xichtbooku.

    Maďarsku nějak nešmakují autorizační sms xichtbooku.

  • Pokud přejdete k jinému operátorovi, autorizační SMS se také zablokují. Pokud si někde nedržíte otevřenou relaci xichtbooku, nemáte jistotu, že se do svého profilu dostanete.
  • Alternativní klienti pro Messangera mají nejistou budoucnost. Email je otevřený standard, aplikací je nespočet.
  • IM ředí psaný projev, viz další text.

Opravdu z vlastní zkušenosti s lidmi, které znám roky (s některými jsem i roky bydlel), vidím, přechod k IM vede na neschopnost se vyzvějknout jak psaným, tak i mluveným slovem.

Zatímco před pár lety jsem se byl schopen domluvit s někým během 2-3 emailů, dnes je to 20-30 emailů. Moderní nástroje nepomáhají. Je jich moc, běžní lidé je nepoužívají, protože je pořád někdo otravuje s blbými kecy na Messangeru a nemají čas si je nastudovat a vyzkoušet.

Každý další požadavek na instalaci Messangeru, každá další věta: „Nemáš Whatsapp/Viber/KakaoTalk/ChatOn/Snapchat/jinou rychlokvasnou aplikaci na komunikaci?“ mne drtí. Více komunikačních kanálů neznamená, že budu více komunikovat, právě naopak. Když budete mít jedno auto, budete jezdit jenom tím autem. Když budete mít deset aut, budete jezdit méně, protože budete řešit dilema, kterým autem jet. Na co je mi mít stejného člověka na xichtbooku, emailu, SMS, WhatsAppu, Viberu atd. Stačí mi email, SMS a Dropbox, více netřeba.

O kvalitě komunikace ani nemluvě. S každým dalším oznámením, načítáním dlouhé konverzace, klesá schopnost vnímat sdělení a reagovat na něj. Když dostanete jeden dopis za rok, bude to svátek. Když dostanete 10 denně, určitě nebudete odpovídat na tři strany A4 oboustranně na každý jednotlivý z nich, i když by to bylo potřeba.

Lidí, co dokáží smysluplně formulovat text, čitelně, od A k B, bez jj, njn, nn a smajlíků, uff. Spočítal bych je na prstech jedné ruky. Bohužel, jejich komunikační impotence ničí ty z nás, co to ještě jakž takž zvládnou.

A lze to i jinak. Jiří Grygar, nejznámější a asi nejlepší astronom v ČR, je v tomto ohledu bůh. Nemá telefon, jenom email. Možná proto jeho Žeň objevů už běží 50 let a Grygar je uznávanou vědeckou kapacitou.

Až budete příště přemýšlet, proč se vám nedaří, proč nemáte peníze, kde se ztrácí váš čas, proč potřebujete na xichtbooku shánět zadání z triviálních písemek, podívejte se na svůj mobil, do oznamovací lišty. Tam najdete svých 86400 vteřin/den, které vám chybí k tomu, abyste zvládli kvadratické rovnice, makroekonomii, naučit se programovací jazyk, který chtějí v práci, abyste povýšili nebo co to sakra je Dropbox.

IM je dobré, když si chcete s někým pokecat a máte si co říci. Jenže když budete trávit svůj život konverzací na IM, nikdy nebudete mít co říci. A když už, zkuste radši Hangouts. Je to něco jako Messanger, jenom od Google, má to každý, kdo Gmail účet a/nebo telefon s Androidem,  kde je tato aplikace už nainstalována a jako bonus to má v sobě Skype, takže 2 věci v jednom. 

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Android, Každodenní život, Lidé, společnost atp., Počítače a Internet. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

16 reakcí na Proč Facebook messanger není dobrý způsob pro (pracovní) komunikaci a proč ji nepoužívat vůbec

  1. avespasseri napsal:

    Co je to Messanger??? 🙂 Ne, dělám si srandu. Vím, co to je. Jen to nepoužívám. Ani netuším, jestli je to možné používat jinde než na smartech (který nemám a dokud to půjde, ani si pořizovat nehodlám). Pravda, spousta lidí díky němu zareaguje na zprávu na FB bleskově. Já si jí ale také všimnu, kdykoliv na FB na mobilu zabloudím. Kdysi dávno jsem nechtěla mobil – děsila mě představa, že mě pořád někdo bude otravovat. Stále funguju spíš na sms a reaguju prostě když mám chuť. A velmi často je mobil někde, kde ty vibrace fakt neslyším. A ráda :-)) A stejně funguju 🙂

  2. Leni napsal:

    V používání mailu místo messengeru vidím problém hlavně v tom, že většina lidí to prostě nechce. Třeba v rámci jednoho semináře máme v průběhu celého semestru skupinovou práci a já jsem byla určená vedoucí skupinky. Tak jsem na začátku napsala všem hromadný mail a počítala jsem s tím, že se takto budeme domlouvat. A pár dnů na to už někdo místo toho založil hromadnou konverzaci na FB s tím, že takto to bude lepší. A vůbec když pominu školní nebo pracovní záležitosti, tak si vybavím akorát tak dva lidi, se kterými běžně řeším věci přes mail a ne přes FB.
    Ale když bych si mohla vybrat, tak mám radši maily. Přijde mi to přehlednější, hlavně tam mám všechno roztříděné do složek a líp se mi to později, klidně i v řádu let, dohledává a taky si můžu označit věci, co chci vyřídit později a nemusím řešit, že někdo vidí, že jsem si zprávu od něho přečetla a hned zareagovala (nebo ani nepřečetla, ale stejně je nějak vidět, že jsem online a dotyčný mě uhání, abych odpověděla).

  3. Petr Nepovím napsal:

    Bohuzel, abych rekl pravdu tak mi facebook pomohl uz s hodne tezkyma zkouskama na skole.. nerikam ze by to jinak neslo ale ulehci to dost prace 🙂

    • KUTlime napsal:

      Že tohle říkáš zrovna Ty mne překvapuje. Čekal bych, že Tě tam lidi budou spíše vysávat, než že bys tam něco získával. Sice škola vs. práce je něco jiného, nicméně i na ty zkoušky jsou lepší platformy, ale bude to stejná smutná písnička, jako psala Lenka. Bohužel, lidi nabudou dojmu, že skupinová konverzace řeší všechny problémy.

      • Petr Nepovím napsal:

        Tak tam ani tak nejde o skupinový konverzace, spíš o skupiny. Jsem schopnej si najít založený skupiny mýho oboru i 3 roky zpět. Třeba před týdnem, když jsme psali test, kterej jsme napsali 2 ze 70 tak byl stejnej jako ten, co už dal někdo do skupiny před 2 rokama. A ten test nikde jinde na internetu není. Já třeba facebook pracovně nepoužívám (ani nikdo u nás ve firmě), ale jako ulehčení ve škole je to super.

      • KUTlime napsal:

        Něco mi říká, že těch 68 studuje školu na xichtbooku.

  4. Leni napsal:

    Právě na řešení školních věcí mi skupiny na FB přijdou dost na nic. Když jsem začínala na FITu, řešili jsme všechno na takovém studentském fóru, všechno bylo hezky přehledné a roztříděné, podle roků, předmětů a pak třeba témata ohledně písemek, projektů. Dohledávání i x roků zpátky úplně v pohodě.Pak to postupně všechno přecházelo do skupiny na FB, kde je to hledání o hodně horší a kde je to hlavně méně přehlednější a na fórum v poslední letech psal někdo málokdy a to mi přišlo jako škoda. Protože dost lituju studenty, co to budou za několik let všechno dohledávat po FB skupinách. Navíc je takto potřeba být ve spoustě různých FB skupin pro různé ročníky. A na právech je to podobně, tam dokonce ještě sem tam někdo založí skupiny pro konkrétní předmět, takže když chci něco najít, je to někdy tam a někdy v obecné skupině pro celý ročník…prostě šílený chaos.

    • KUTlime napsal:

      Sám bych to neřekl lépe. Měli jsme něco podobného. Zajímalo by mě, kde se to zvrtlo. Budoucí generace si opravdu sami sobě hází klacky pod nohy. Přijde mi, že lidé už opravdu nejsou schopni vidět dál, než za špičku svého pupku a svezeme se s nimi všichni.

      • avespasseri napsal:

        Chichi. Si tak říkám, jak jsem mohla vystudovat bez FB a bez mailu?? :-))))

      • KUTlime napsal:

        No bez knihovny a teamové práce by to byl opravdu výkon. Jinak si myslím, že jde jenom o lenost současných studentů.

      • avespasseri napsal:

        No, zažila jsem různé druhy studia. To klasické, kdy ještě „bakalářský“ překlad jsem smolila na psacím stroji 🙂 I to doktorandské, kdy jsem měla přednášku s powerpointovou prezentací 🙂 Dnešní elektronická doba nabízí úžasný přístup k literatuře, o které se mně mohlo v 90. letech jen zdát! Týmová práce je super věc – ale bohužel něco, co jsem vzhledem k neexistenci mailů a vzhledem k tomu, že jsem nežila ani v Praze a ani na koleji, moc nezažila. Ale tak už to asi je – technologie se dá využít ke spolupráci a přístupu k informacím… nebo k tomu, že zlenivíme a okopčíme, co nastudovali jiní.

      • KUTlime napsal:

        Pod to bych se opět mohl podepsat vlastní krví.

  5. LZ napsal:

    Je fajn vědět, že lidé s rozumnými názory ještě zcela nevymřeli. Se vším řečeným mám taky bohužel osobní zkušenost a navrch ještě jednu superabsurdní. V současné práci (škole) proběhla nedávno aféra, kdy se řešil zákaz používání Facebooku v pracovní době. Na celé situaci je úsměvné, že můj nadřízený se se mnou snaží komunikovat právě přes Facebook…

  6. Leni napsal:

    Mám další perličku na téma FB a škola. Poté, co se řešilo plagiátorství, tedy že na půlsemestrálce měli studenti odpověď na jednu otázku úplně stejnou (a stejně špatnou, protože odpovídali na otázku z minulého roku, která byla sice podobná, ale ne stejná), tak na svou obhajobu prohlásili, že to mají stejné, protože to takto bylo na sociálních sítích. A na otázku, proč píšou toto, když je to odpověď na zadání z minulého roku odpověděli, že zadání bylo moc dlouhé, moc textu a nechtělo se jim to číst, tak prostě automaticky napsali to, co koluje na sociálních sítích. A to jsem si myslela, že studenti vysoké škole musí být aspoň trochu inteligentní a rozumně uvažující.

Zanechat Odpověď

