Rok bez dloubání se v nose

Dloubání se v nose bez kapesníku, byl asi můj poslední větší zlozvyk. Měl jsem ho v podstatě od dětství. Tak nějak jsem se toho už snažil zbavit delší dobu. Nebojoval jsem s tím, tak jako třeba Sedmikráska se svým zlozvykem, chyběla mi spíše motivace. A tak jsem si řekl, že to je super nápad na Rok bez…

Na začátku se mi to zdálo jako velká výzva. Přemýšlel jsem, jak se k tomu postavit. Jak se to nějak rychle odnaučit. Chtěl jsem se vyhnout systému pokus omyl a jít tou nejlepší cestou. Napadlo mne si udělit trest za každé dloubnutí nebo jeho pokus. Trest spočíval v jedné sérii o 10 klicích. Kdykoliv, kdekoliv, okamžitě po dloubnutí. Čistý systém kaisen – akce do 3 vteřin, aby mozek neměl čas vymyslet důvod, proč to neudělat.

Začal jsem v pátek (druhý páteční večer v lednu) navečer, když jsem ještě seděl v práci. V sobotu odpoledne už jsem měl značný problém udělat 10 kliků za sebou, jak jsem měl vyčerpané svaly. Kupodivu, mělo to výsledky. V neděli navečer jsem si všiml, že jakmile jsem měl tik k tomu, abych se dloubl u/na/vedle nosu, moje ruka se automaticky zastavila. Řečí Daniela Kahnemana, můj systém 1 předhodil tuto akci systému 2 a ten si už těch dalších 10 kliků rozmyslel. A taky mi slušně porostly prsní svaly.

V pondělí už jsem si bral kapesník k čištění nosu zcela automaticky, vyjma koupelny nad umyvadlem. Vydrželo mi to. Kupodivu, bylo to tak snadné. Stačilo si udělat asi 450 kliků během dvou dnů, v kuchyni, večer v ložnici, když už jste po krk zakuklení v peřině, na ulice, když si jdete nakoupit, na záchodě uprostřed potřeby nebo uprostřed sexu. Tímto se dotyčné omlouvám, nebyl moc čas na vysvětlování předtím ani potom.

Vyhráno jsem však neměl. Právě naopak. Bohužel mám asi genetickou predispozici ke zvýšenému zahlenění horních cest dýchacích. Dloubat v nose jsem se nezačal kvůli tomu, že by mne to dělalo přitažlivějším, ale kvůli svědění uvnitř. To nikam nezmizelo a zbavit se ho bylo horší než kdykoliv předtím. Kapesníkem jsem se dostal dál a brzo jsem začal pravidelně krvácet z nosu.

Na jedné běžné přátelské návštěvě, která se trochu zvrhla, takové napůl kolegyně z práce, jsem si v koupelně všiml rhino konvičky. Řekla mi, že to dost pomohlo jejímu synovi. Konvičku už jsem znal, ale nějak jsem se nedostal k tomu, abych si ji někdy koupil. Tentokráte jsem si ji koupil hned druhý den v lékárně.

Do konvičky se dává sůl a vlažná voda, kterou si vypláchnete nosní dutiny. Po týdnu jsem pozoroval značný posun stavu mých nosních dutin. Svědění vymizelo, ranní zahlenění znatelně ustoupilo. Krátce na to jsem onemocněl tak, že jsem byl 14 dní K.O., ale konvička mi hodně pomohla pro zlepšení stavu dýchacích cest a jediné, co mne vlastně trápilo, byl kašel.

Po zbytek roku, kdy jsem pravidelně používal konvičku, už jsem o svých horních cestách dýchacích vůbec nevěděl. Troufám si říci, že to byl důvod, proč jsem po zbytek roku nebyl nemocný. Takto dobře mi nefungovalo ani pravidelné saunování rok předtím.

Když jsem odjel na Havaj, do týdne jsem byl zase zahleněný a nachcípaný. Naopak, 14 dní po návratu je všechno opět tak, jak by mělo být.

Jak to tedy shrnout? Rok bez dloubání se v nose (dosaďte si váš libovolný zlozvyk), mi ukázal, že nejjednodušší způsob, jak se zbavit zlozvyku, je najít důvod/problém, proč ten zlozvyk vůbec máte a toho se zbavit.

Přeji hodně štěstí…

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Rok bez se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Rok bez dloubání se v nose

  1. Sedmi napsal:

    Zajímavý přístup… Já jsem to nedala, jsem zas tam, kde jsem byla. Odstranit příčinu by znamenalo nejspíš podstoupit psychoterapii. Ačkoliv tuším, v čem je, nemám sílu to teď řešit… Možná zkusím dřepy 😀

  2. Leni napsal:

    Můj zlozvyk, kterého se snažím už několik let zbavit je orýpávání kůže okolo nehtů, ale tady mě nenapadá žádná logická příčina.

  3. jolana88 napsal:

    místo konvičky používáme obyč. mořskou vodu ve spreji. dlouhodobě. Bez rýmy a potíží.

Zanechat Odpověď

