Cestopis: Kanada – Toronto

Křížem krážem Torontem, o síni slávy v hokeji, CN Tower, závrati a našem prvním NHL zápasu na živo.

Se soumrakem jsme dojeli do Toronta. Před městem byla tradiční zácpa, nehledě na místy až čtyři pruhy v každém směru, neděli večer a Velikonoce k tomu. Mířili jsme k Michalově kamarádovi, který od minulého roku žije se ženou Markétou v Torontu (jeho blog).

Dům jsme našli v pohodě. Kuba nás vřele přivítal a jeho žena také. Bydlí ve sklepě rodinného domu 20 min od centra šalinou, kterou tady nazývají „street car“.

Pokecali jsme o životě v Kanadě, reáliích, dostali jsme tipy, co zítra podniknout a šlo se spát.

Marki ráno klukům udělala kávu, já si udělal vydatnou snídani v podobě misky ovesných vloček. Na cesty ideální, zvláště s mlékem. To potom z toho vnikne taková kaše, co se pomalu a těžce tráví, takže nemáte dlouho hlad.

Marki nás také odprovodila na šalinu. Ty tady už zažily lepší časy. Jsou tak min. 30 let staré, jedna jízda stojí $3 CAD a je lepší si nakoupit tzn. tokeny, za které v šalině dostanete potvrzení o platbě pro revizora. Jinak musíte mít přesně, aby vám řidič dal lístek. Vtipné je, že šaliny jsou tak blbě udělané, že se do nich nasává písek z brzdného systému, takže se okolo první sedačky za řidičem dělá kupa písku.Po 20 minutách jsme vysedli u radnice, kousek od nápisu Toronto, který v noci svítí. Fontána před ním byla bohužel vyschlá, takže fotogenické to zrovna nebylo. Když si kluci dofotili fotoset s nápisem, vydali se neznámo kam. Optal jsem se, jestli ví, kam mají namířeno, ale neměli páru o tom, kam jdou a proč tam jdou a co vlastně chtějí vidět.

Od Kuby jsme dostali tip na síň slávy NHL, ale ani jednoho se nenapadlo přesně podívat, jak se tam dostat. Já si to zhruba pamatoval, když mi to včera Kuba ukazoval, vytyčil jsem cestu a šlo se.

Prodírali jsme se mezi mrakodrapy Toronta a vnímali atmosféru. Opět jsme měli štěstí na počasí. Kuba nás varoval, že v dubnu se obléct pro Toronto je problém, protože ráno může svítit slunce a 20 °C, odpoledne sněžit a v noci mrznout.

Provoz byl slabý, lidí na ulicích poskromnu. Problémy jako s odpadky tady rozhodně nemají, právě naopak. Naopak lidé se tu moc nezdraví a na sebe neusmívají, jako to mají ve zvyku Američané. Ale když jsme nemohli najít síň slávy, jedna paní nám hned sama od sebe pomohla. Kanaďané jsou tedy něco mezi Američany a Francouzi.

Síň slávy najdete v suterénu Brookfield plaza a jedno jaký vchod do ní použijete, musíte sjet do 1. podzemního patra, abyste našli vchod. Pokud jste dostatečně drzí a vychytáte chvíli, kdy u pokladen obchodu se suvenýry nebude žádný prodavač nebo bude mít na pilno, můžete se protáhnout zdarma přes východ, který vede právě do obchodu se suvenýry.

Hala jako taková je spíše sbírka hokejových dresů, fotek hokejistů a dětského hřiště. Je tam sekce věnovaná mistrovství světa, kde najdeme několik zmínek o České republice a Československu. Když jsem si to tak chronologicky prošel, nabyl jsem dojmu, že to s českým hokejem jde z kopce a že nám Hlinka citelně chybí. Snad se pletu.

Nejzajímavější místnost je rohová síň, kde je v trezoru umístěn původní Stanley cup – mnohem menší pohár, než jaký se dává dnes a který lze najít na druhé straně síně. Můžete se vedle něj postavit a nechat se vyfotit se Stanley Cupem, pokud po tom toužíte.

V této síni najdete taky jednu ze dvou českých postav, které tady najdete – Dominika Haška. Jaromír Jágr tady ještě není. O tom najdete zmínku v předsálí, kde jsou soudobí hráči.

Kluci se šli někam najíst a já tu ještě zůstal a četl si popisky jednotlivých miniexpozic. Pokud jste hokejový fanoušek, tohle je pro vás povinná zastávka, jinak si troufnu říci, že je to na zvážení.

Když jsem hledal kluky, padla mi do oka polovina jablečného koláče, co by mohla posloužit jako oběd, až dostanu hlad. Našel jsem kluky a společně jsme opustili Brookfield plaza a začali kličkovat mezi mrakodrapy k naší další zastávce – CN Tower.

Známá dominanta Toronta měří 553 m, byla dokončena v 1976 a původně měla sloužit čistě jako telekomunikační věž a nic víc. V Torontu měli se zvyšující se urbanizací problém se signálem, tudíž se rozhodli postavit obří telekomunikační věž. Rozhodnutí udělat z věže turistickou atrakci padlo až dodatečně. Až do dokončení Burdž Chalífa v roce 2010, to byla nejvyšší volně stojící budova na světě, ale s těmi rekordy to je trochu složité, protože je tam stejně jako v síni slávy NHL strašně moc uměle vytvořených kategorií pro rekordy.Cestopis kutlime toronto Toronské ostrovyZa skoro $40 CAD ($36 + poplatek) dostanete lístek na dvě nižší pozorovatelny, které se nachází v 346 a 342 m nad zemí. Ta vyšší je za příplatek $12 CAD a dostane vás do výšky 447 m nad zemí. V nejnižší observatoři se nachází první prosklená podlaha na světe, která byla instalována v roce 2008. Je to zvláštní pocit, když se tak procházíte a díváte se dolů, do prázdna. Chvíli to trvá, než si zvyknete.CN Tower pohled dolů skleněnou podlahouNa nižší observatoři je také venkovní vyhlídka, ale je za sítí, takže se v podstatě nikde nedá pořádně fotit. Výhled je tu úžasný a stojí to za ty peníze. Při troše drzosti by se sem dalo proklouznout bez lístku, opět přes obchod se suvenýry. Lísky se kontrolují až u výtahů, ale často tu panuje chaos, takže se toho dá využít. Nejlepší je se připlést do nějaké skupiny a jít s nimi.

Už před nástupem do výtahu jsem zjistil, že mi jablečný koláč vytekl do kapsy u bundy, takže jsem si musel nejprve vyprat kapsu na WC, kterým se tady říká pro změnu Washrooms. V restauraci jsem si vyprosil jednu vidličku a pak s ní pojedl ten zpropadený koláč.

Při čekání na výtah dolů, jsme s kluky potkali kluka z Dominikánské republiky, který byl překvapený, že víme, kde je jeho republika. Byl milý a doporučil, co máme v Dominikáně navštívit za místa.

S věží sousedí akvárium, kam ale kluci jít nechtěli. Mně to zrovna také nelákalo, takže pokud jste v nějakém ještě nebyli, je to hned vedle. My naopak zamířili do přístavu na trajekt, který vede na Torontské ostrovy, odkud je ikonický výhled na Toronto. Je to častý cíl mladých párů a turistů, v létě také místních. Jsou tu pláže, včetně jedné nuda pláže, kde můžete chodit po písku a koupat se v jezeře.TorontoPřekvapilo nás, že jsme našli na nuda pláži jednoho naháče. Já měl na sobě triko, mikinu a bundu s dobrou membránou proti větru a bylo mi tak akorát. Dotyčný naháč pár chlupů na hrudi a v rozkroku. Tady je prostě jiná dimenze otužilosti.

Lístek na trajekt stojí $7,71 + daň a kvůli tomu výhledu to stojí za to. Když je hezký den, je to ideální místo na procházku. My sice hezký den měli, ale byli jsme už docela K.O., takže jsme po cca hodině a půl na ostrovech zamířili zpět na pevninu.

Kluci s v přístavu našli nějaký obchod, kde si opět dali jídlo a koupili si javorový sirup. Já si koupil jenom ten sirup. Horší bylo, že jsem ho neměl moc kam dát, protože jsem neměl s sebou batoh, jako kluci. Strčil jsem si ho do velké kapsy u bundy. Pěkně se na bundě rýsovala a já si připadal jako bezdomovec, co má v kapse pleskačku vodky.

Další položku na seznamu jsme neměli. Bylo sotva půl šesté a bylo mi líto už jít domů, takže jsem kluky přemluvil, že se půjdeme dívat na zápas NHL. Toronto zrovna hrálo doma s Washington Capitals. Několik stovek kanadských dolarů za lístek se nám nikomu dávat nechtělo. Spokojili jsme se s obří televizí na Maple leaf náměstí, které sousedí s Air Canada Centre – arénou domácích.

Atmosféra tam byla všelijaká. V Torontu berou hokej docela vážně. Drtivá většina lidí okolo nás mělo na sobě dresy, čepice a šály s logem Toronta Maple leafs. Nejprve jsme se snažili dostat do kotle přímo před arénou, kde byla obří obrazovka. Museli jsme prokličkovat mezi uzavírkami, ale zjistili jsme, že fronta na kotel je dlouhé skoro přes celou arénu a přitom už je plný. Tak jsme se zase vrátili na náměstí Maple leaf, kde byly další vyhrazené prostory.

Kluky jsem stáhl s sebou do jedné oblasti přímo před obrazovkou, kam se stála obří fronta. My využili zmatku kolem a slušně se předběhli. Ne, že bychom chtěli předbíhat, jenom jsme netušili, kde ta fronta vlastně začíná.

Kluci si vybalili bagetu, kterou koupili předtím. Jakmile se začal Michal hrabat v batohu, přistoupila k nám policistka a sledovala, co tam hledáme. Když viděla, že to není zbraň, ale jenom bageta, poodstoupila dál a s učitelským pohledem na nás sjížděla od hlavy až k patě. Když si potom kluci vybalili šunku a udělali si takový improvizovaný sendvič, policistka vypadala, že by nás nejraději zavřela.

Fanoušci fandit moc neumí. Mají pouze jedno heslo: Go Leafs go! a neprojevují se obecně nijak zvlášť aktivně. Co umí spolehlivě, je bučet na fanoušky Washingtonu.

Na živo jsme shlédli 1. třetinu zápasu. Toronto prohrávalo 2:1 a nálada i hokej samotný nic moc. Před nás se navíc postavila velké černé SUV. Nebránilo v rozhledu, ale na střeše mělo zabudovanou kameru s rozpoznáváním obličejů, která neustále sledovala dav.

Vzali jsme to poklusem na šalinu zpátky ke Kubovi. Slušně jsme promrzli, ale běh z jedné zastávky na další, jako tři správné brněnské naplaveniny, nás zahřál.

Doma jsme s Kubou a Marki dokoukali zbytek zápasu. Vykládali jsme si další různé vtipné průpovídky a připravovali se na zítřejší odjezd z Toronta směr další štace na naší cestě.

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Cestování se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.