Recenze: Robinsonův ostrov – 1. série

Kdo přežije/Survivor/Trosečník/Robinsonův ostrov… Nehledě na název, hra je stále stejná. Přelsti, přehraj, přežij. Po 16 týdnech a 32 dílech se příběh 18 českých robinsonů uzavřel. Kdo a jak tedy koho přelstil, přehrál a přežil? A kdo vlastně vyhrál? Produkce, divák nebo první český Robinson? A proč to byl vlastně jeden velký bulšit? Spoiler alert!Formát Survivor je odvozen od švédské reality šou Expedice Robinson, která vznikla v roce 1997, letos slaví tudíž jubilejních 20 let existence. Samotný Survivor, americká verze Expedice Robinson, je nejdéle kontinuálně vysílaná realit šou, s největším počtem sérií (34 sérií v době psaní tohoto článku) a je také považována za nejdrsnější a nejtěžší reality šou na světě

Můžeme polemizovat, zda např. Americký ninja warrior je těžší, ale to není tak úplně reality šou a věřím, že je těžší hladovět 5 týdnů, u toho žít a soutěžit s kupou dalších lidí může být těžší, než podat vrcholový sportovní výkon.

Ti z nás, co mají pár letokruhů navíc, si určitě pamatují vcelku nepovedený pokus TV Prima o tuto reality šou – Trosečník, kterou uváděl nemastný a neslaný Marek Vašut. Natáčelo se v Panamě a tehdy byly asi primárním problémem peníze. Na slušnou formu to přeci jenom byl příliš drahý špás. Na ostrově nebyl štáb přítomen 24 hodin denně a pokud byl, byla přítomna pouze jedna kamera. Hráči se tak mohli domlouvat i proti samotnému štábu a organizovat trapné vzpoury.

V roce 2016 to vzala do ruky TV Nova, vzala si za vzor amerického Survivora a vznikl Robinsonův ostrov. Natáčelo se na Filipínách na přelomu května a června 2016 a Nova si s vysíláním dala docela na čas. Proč? Tipuji to na strategii a tragický pomalý postprocessing zpracování surových dat z natáčení, viz dále.

Soutěžící (casting)

V čem Nova hodně kopírovala současného Survivora, byl určitě casting,… tragický casting. Byť se tedy sešlo pár opravdu divných lidí, opravdu dobrých hráčů tam bylo pomálu. U některých mi přišlo, že jeli jen tak na výlet a za dobrodružstvím, přičemž pořádně netušili (a nedomysleli), do čeho jdou. A bohužel to nedomyslela ani produkce. To ostatně sám říkal i moderátor Ondřej v jednom videu, že hru dobře znali dva lidé. Čímž se produkce sama vytrestala, protože měla určitě dost práce s vytvářením obsahu reality šou.

Dočkali jsme se tak mladých můžu i žen, blondýn i brunetů, blbky v podobě Petry, intelektuála v podobě Davida, vojáka v podobě Radovana, starého muže i ženy a lesby, aby to bylo vyvážené. OMG…

Kamera, střih a dramaturgie

Jelikož se natáčelo na místě, kde se natáčela 26. série amerického Survivoru a kde se průběžně natáčí hned několik národních mutací Survivor, sdílejí se kamery a soutěžní rekvizity. Měli jsme tak možnost sledovat vcelku přehledné video se zajímavými soutěžemi, které nenudilo a dokázalo zaujmout. Jenom mi vrtá hlavou, kdo vlastně stříhal. Jestli někdo z Čech nebo tam mají nějakého univerzálního stříhače. Podle kvality odvedené práce bych řekl, že spíše to druhé.

Hudba

Pro mne velice příjemné překvapení. Jak vhodná znělka, tak soundtrack. Dost to pomohlo samotné dramaturgii jednotlivých dílů. Asi nejlépe zvládnutý aspekt celého pořadu.

Zvuk

Jestli hudba byla dobrá, tak zvukaře a mistra(y) zvuku, bych nakopal do zadku. Když se hned v prvním dílu objevilo několik dlouhých momentů, kde evidentně chyběla zvuková stopa, kroutil jsem hlavou a myslel si, že to je chybou YouTube. Ale když jsem si potom ověřil, že to je chyba zdrojového materiálu, nevěřil jsem vlastním uším. Můj nejlepší odhad je, že selhávala technika + nebyla dostatečně kvalitní a že právě tohle stálo za dlouhým intervalem od natáčení k odvysílání. Věřím, že spousty komentářů moderátora Ondry se muselo přetáčet ve studiu a různě klíčovat.

Moderátor

Ondřej Novotný, pro mne neznámá osoba. Jak Vašut napodoboval Jeffa Probsta z amerického Survivoru, Ondřej si jel, dle vlastních slov záměrně, svůj vlastní styl  moderování. Bohužel, nemastný, neslaný a vcelku nezajímavý. Ono taky není úplně kde se tak projevit, ale přišlo mi, že kdyby to komentoval on nebo plechový robot se silikonovou maskou Karla Gotta, vyšlo by to nastejno.

Soutěže

Jak jsem již napsal, šlo vidět, že soutěžní rekvizity jsou sdílené, protože tak dobré, různorodé a nápadité soutěže, by lidé z Nova produkce nikdy nevymysleli. Lidé, jako já, co mají za sebou 15 let koukání na Survivora, už mnohé z nich viděli, ale mnohé byly příjemným překvapením. Troufám si říci, že byly vcelku vyvážené a zároveň že je americká verze je poněkud tvrdší a náročnější, především v koncové fázi hry.

Průběh soutěže jako takové

Další aspekt soutěže, který ve mne vyvolal WTF??? moment, byl samotný průběh soutěže. Sakra, kde jenom začít…

V prvé řadě mi přijde, že se štáb až moc vměšoval do průběhu soutěže. To, co americkému Survivoru trvalo desítky let vývoje hry, Češi zvládli během jedné série a šli ještě dál. Ve hře byly skryté imunity, ostrov vyloučení, o kterém neměl nikdo vědět, ale taky hlasy navíc (???), obchodování s hlasy na kmenové radě, dělené hlasy, negační hlasy, Petra se vrátila do hry po 4 dnech mimo ostrov a pobytu v nemocnici, žolík v podobě Terezy, která zaskakovala za Petru, posledního porotce volila sama porota (WTF???) atd. atd.

Opravdu jsem se někdy nestačil divit, co se ve hře objevilo, za změnu pravidel. Jako kdyby na ostrově byli nějací pořádní hráči, možná by stálo za to sledovat, jak si jejich strategie změní a jak si poradí se změnami soutěžních pravidel, ale na druhou stranu, kdyby ve hře byli pořádní hráči, asi bychom si vystačili se základní hrou, bez rozšíření.

Celý systém vysílání byl postavený na hlavu. Zatímco americkému Survivoru trvá vyřadit 16 účastníků 39 dnů a 15 dílů, Nova to samozřejmě musela kvůli vysokým nákladům natáhnout. Finalisté strávili na ostrově 44 dnů a celkově bylo odvysíláno 32 dílů. Někteří soutěžící byli vyhozeni ze soutěže vícekrát. Teoreticky by to nebylo špatně, kdyby plynulost vyprávění v 1. polovině soutěže nebyla x, v 2. polovině x/3 a samotná koncovka x^3. Po sloučení se třeba tři díly nic nedělo a člověk si jenom říkal, coooo? Tak kdy se bude zase něco dít?

Udělal bych to přesně naopak. Na začátku, kdy máte nejvíce hráčů, věnoval bych jim nejvíce prostoru, aby je divák měl možnost poznat a postupně zrychloval tempo s ubývajícími hráči a přibývajícím dny. Hráči se už znají a nic moc nového si už neřeknou a jenom čekají na konec. Bohužel, viděli jsme přesný opak. Úplně zpackané bylo po dle mne finále. Poslední člen poroty si sedl na její lavici, aniž by slavnostně odešel z ostrova, měl možnost si utřídit myšlenky a připravit se na finálovou kmenovou radu.

Místo toho, aby se udělal přímý přenos a velké grand finále alá Survivor, hlasy se četly přímo na ostrově a Robinsoni 11 měsíců museli tajit, kdo vyhrál, byť to bylo vcelku na 50 % jasné už od 10. dílu. Dost tomu pomohlo i protěžování obou kandidátů na výhru při sestavování finální podoby každého dílu. Celé se to odbylo během několika minut a když si vezmu, jak se vlekla prostřední část soutěže, uspořádání finále bylo tragické. Jediné, co by to trochu omlouvalo, by bylo, kdyby se produkce v doprovodných videích na YouTube svěřila, že je třeba tlačil čas nebo pronájem kmenové rady. Ano, i tohle místo se muselo pronajímat. To samozřejmě ale z Novy nikdo nepřizná.

Vítěz ani poražený se s námi nepodělil o své pocity, porota o důvody, proč dávají tomu, či onomu hlas a soutěž končila přiblblým rozloučením moderátora, ať se nám daří a rádoby bujarým slavením. Jenže s planou rýží bez špetky koření Michelinskou hvězdu nevykouzlíte a stejně tak ve 12 lidech galavečer, jaký by si 1. série Robinsona zasloužila.

Můj favorit

Ve hře byli reálně dva hráči, kteří hráli tak nějak hru – Marek a David. Marek měl celou soutěž nakoukanou a měl tak před ostatními velkou výhodu. Mně však sympatický nebyl a já spíše inklinoval k intelektuálovi Davidovi. Bohužel, jak už to u mých favoritů bývá, nevyhrávají. Hra je o třech pilířích – přelsti, přehraj a přežij. Zatímco David s Radovanem  a Bazim by byli opravdu dobří v přežití, Davidovi to přelsti moc nešlo. Jeho sociální hra spočívala v tom, že je v podstatě nehrál. Neintrikoval, snažil se hrát čestně a hrdě. Což o to, taky je to strategie a Tom Westman z 10. série Survivoru (bývalý námořní pilot, který přišel do hry s neskutečnou fyzičkou a charismatem, hrál systémem start-cíl a nedal ostatním šanci vůbec ho vyloučit, protože vyhrál vše, co se dalo) dokázal, i tohle jde. Má to ovšem jeden háček – musí to být bezchybná hra a to David nepředvedl.

První velká chyba byla promarněná skrytá imunita. Z této chyby se dokázal ještě zotavit s pomocí oblíbenosti a vlastní šikovnosti a vytrvalosti při soutěžích o individuální imunitu. Jenže pak spáchal spolu s Jakubem tu největší chybu svých vlastních her, že poslali Marka rovnou do finále a sami se mezi sebou utkali o účast ve finále. Prohrál čestně, ale vlastní blbostí. Stále platí, že kdo se bojí, sere v síni. V Survivoru to platí dvojnásob.

Výherce

Ve standardní soutěži by finálová čtyčka a trojka prošla náročnou a dlouhou soutěží. Ten, kdo by vyhrál poslední soutěž v trojici, si sám určí s kým půjde do duelu, což velice ošemetná záležitost. Ne jednoho dobrého hráče to připravilo o milión dolarů (např. Woo ze 28. série Survivor: Cagayan), ale také to ukazuje charakter a jak si ten dotyčný věří. To se však nestalo.

Zraněný Marek se do finálové trojice se dostal jenom díky tomu, že předposlední kmenová rada byla na poslední chvíli změněna na pozitivní hlasy – hlasovalo se o tom, kdo půjde přímo do finálové trojice. Marek se tak vyhl soutěži, ve které by zcela jistě měl problém díky svému zranění a zkusil by si osud celé řády jiných hráčů, kteří dojeli na ono Přežít.

Tady jsem si nejprve myslel, že zúřadovala lítost Davida a Jakuba, jenže pak přišla poslední kmenová rada ve třech hráčích. Vůbec se nesoutěžilo a porota si sama zvolila, kdo bude jejím posledním členem. A překvapivě zvolila Martina, čímž bylo prakticky jasné, kdo vyhraje a že celé závěrečné rozhodování je zbytečné.

Nabízí se otázka, proč tak bylo? Byl to opět produkční důvody? Měla být poslední soutěž pouze pro tři lidi a oni zbyli čtyři lidi? Musela se stihnout kmenová rada během jednoho dne včetně soutěže? Byla to manipulace ze strany produkce, aby Marek mohl dojít až do finále a nedojet na své zranění? Bylo to tak od začátku debilně naplánované? Tak či onak, produkčně to byla chyba v každé z nastíněných variant.

A jak asi tušíte, vyhrál Marek. Splnil si svůj velký sen. Má však důvod k radosti? Já bych spíše řekl, že ne. Jednak neměl důstojné soupeře, kteří by se mu postavili během hry a ačkoliv podrazil prakticky každého ve hře, na skóre to nebylo vidět. Cestu k finále mu navíc vydláždily chyby produkce pořadu. Já bych takto vyhrát nechtěl.

Toť asi vše. Já utíkám konečně vyplnit přihlášku do 2. série. Snad budu v castingu úspěšnější, než při 1. sérii. Mám tajný plán, že se přihlásím, jako přeoperovaná lesba, co je teď silně věřící gay černé pleti, abych zvýšil své šance se dostat do finálového výběru. Jako zástupce majoritní bílé heterosexuální populace, co má chuť hrát a vyhrát, jaksi nemám nárok.

Jde vidět znatelné navýšení rozpočtu pořadu, ale je taky vidět, že to stále není dost. Pokud nejste fanoušek šou, odečtěte si jednu hvězdičku.

*****

2 reakce na Recenze: Robinsonův ostrov – 1. série