KUTlime vs. Start-Up: Epizoda VI. – The happy ending 

Co bych to byl za vypravěče, kdybych nedovyprávěl příběh až do konce. Kam se tedy ubíral ten hvězdný Startup po mém odchodu? A taky je škoda neříct, jak se páchají dotační podvody.

Udělejme si rekapitulaci. Po mém odchodu 6. února ve firmě zůstala Martina – nová projektová manažerka, která byla v tu chvíli služebně nejstarší zaměstnanec, když ji před 6 dny skončila zkušební doba.

Dále ve firmě byl Jindra, nový kolega, kterého jsem objevil ve své kanceláři, když jsem se vrátil z Havaje. Oficiální zařazení – certifikační pracovník, který je potřeba, když vyrábíte nějaké zařízení, které musí dodržovat nějaké technické normy.

Jako služebně nejstarší inženýr na plný úvazek, tedy jediný pracovník, který byl schopen reálně něco vytvářet, byla Jitka, která byla ve firmě tou dobou 6 dnů.

Nesmíme zapomenout na ředitele laboratoří, provozního, technického a samozřejmě toho výkonného! Říkejme mu třeba Edward.

Druhý den ráno, po mém odchodu, jsem šel s Jitkou na squash. Bylo to ještě před prací. Tam jsem ji oznámil, že už nejsme kolegové a varoval ji před dalším setrváním ve firmě.

Ona se zmínila, že to tak nějak tušila, že ji varovaly tři strany nezávisle na sobě. Nechápal jsem. Prozradila mi, které to byly.

Za jeden z nich jsem mohl přímo já, za druhý jsem také mohl nepřímo já, druhý pocházel od jednoho externisty, který měl s námi spolupracovat a příští rok nastoupit, až mu skončí projekt na někde na nějaký vojenském výzkumném ústavu. Je to výborný odborník na MATLAB, lepší než já, řekl bych, ale Edwardovi se na to taky vykašlal, když se pustil do křížku s hlavním projektovým vedoucím, asi skoro 70tiletým pánem, který usínal na každé poradě. V principu jsem s ním neměl problém, jenom mi vadilo, že se nikdy pořádně neozval a nahlas neřekl před Edwardem, že je to celé fraška.

Ten externista mne mrzel. Doufal jsem, že se od něj něco naučím a byl pro věc úplně nadšený. Nevím, co proběhlo mezi ním a tím pánem, ale obrátil o 180°, což mi hlava nebrala.

O pár dnů později, na lasergame, kterou jsme pořádali spolu s mým kolegou, který byl odejit týden přede mnou, jsme se dozvěděli, že Edward vesele roznáší drby, proč jsem odešel z firmy.

O dva týdny později, když mi přišla výplatnice za leden, zjistil jsem, že plat poněkud neodpovídá dohodě, kterou jsme spolu s Edwardem uzavřeli. I když ono to bylo komplikované, já totiž nikdy neobdržel platební výměr, který byl nedílnou součástí pracovní smlouvy, která byla tudíž nekompletní a troufám si říci, že i neplatná.

Zdvořile jsem na nesrovnalosti upozornil provozního, který laskavě, po konzultaci s Edwardem, napsal, že se vše srovná příští měsíc. Edward musel docela prskat, že mi musel zaplatit vše, na čemž jsme se dohodli, byť to bude trvat. Proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě, že?

Poslední únorový den jsem dostal asi nejlepší email toho měsíce. Psala mi Jitka, že je zrovna na cestě do Prahy a že nastupuje v nové firmě, kterou moc dobře znám a je s ní úzce spjat můj profesní život. Měl jsem radost kvůli Jitce, že si to dala do kupy tak rychle a škodolibou radost, kvůli Edwardovi. Škoda, že jsem tam nemohl být, když mu to oznamovala.

O nějaký týden později, se zastavil Jindra pro své peníze, které jsem mu jeden oběd, který jsme spolu stihli, dlužil a popovídal, co nového. Moc se nezdržel, protože píchačky stále fungovaly a stále se řešila délka obědové přestávky. To, že tam nikdo vlastně neměl co dělat, to už nemá ani smysl zmiňovat.

Pověděl mi nějaké novinky. Slováci se od osudné rady 6. února neobjevili, nekomunikují a nic nechtějí. Podivné, tehdy jsem to ještě nechápal.

Na konci března jsem dostal od Jindry zprávu, že to ve startupu balí i on, protože je nejvyšší čas. Končila mu zkušební lhůta. Naštěstí si našel jinou práci.

Škodolibá radost se už neopakovala. Ač na kanceláře Startupu koukám každý den, takže tu bryndu, co jsem si natropil, mám na talíři tak říkajíc každý den, s týdny už mi to bylo tak nějak jedno.

Tím mé informační zdroje skoro vyschly. Ve firmě už zbyla jenom Martina jako projektová manažerka, co nemá co a s kým vést, sekretářka a čtyři ředitelé.

Začátkem května jsem si všiml, že zmizla venkovní parkovací místa Startupu. Že by změna nájemní smlouvy? Přemýšlel jsem, jestli firma ještě existuje. Odpověď jsem dostal záhy, když jsem šel okolo a viděl Edwarda ve svém Range Roveru, jak v 8 večer odjíždí z práce.

Na recepci jsem zahlédl novou recepční. Ani ne za rok se tady vystřídalo 5 recepčních. Firmu, co sídlila pod námi, koupila nějaká konkurence. Začal jsem si myslet, že ten barák je prokletý.

Teď v sobotu, během muzejní noci, jsem se potkal v muzeu romské kultury se sekretářkou. Ne tamtu, stříkající, sekretářku, ale tu, co nastoupila po ní. Krom toho, že se v práci nudí, protože nemá co dělat a v průměru pracuje pár minut denně, mi pověděla pár zajímavých informací.

Ze Startupu se stáhli Slováci. Definitivně. Všichni tři slovenští členové dozorčí rady (ono ten Startup totiž byl vlastně akciovka) vyklidili v půlce dubna svou fiktivní kancelář. Firma se přejmenovala, aby neměla shodný název se slovenskou matkou a Slováci oficiálně poslali sbohem a šáteček.

Jenom vsuvka, Edward vlastnil dvě firmy – akciovou společnost, kterou založil v roce 2007, později přejmenována na onen Startup a dále jedno sročko, které sídlilo na stejné adrese a mělo nic neříkající název, který se pro jistotu změnil i po změně názvu Startupu. Proč? Viz dále.

Sekretářka mi řekla, že se vlastně neví, co se bude dít a kdo to teď celé platí. Čeká se do konce roku na vyhodnocení dotačního programu Dobrá otázka. S postupem času a z poskládání mnoha malých indicií, jako opatrné náznaky ze strany Edwarda, oddalování nákupu nezbytného majetku (licence na software, notebooky), podivné přelévání zaměstnanců z jedné firmy do druhé, si upřímně myslím, že to byl a stále je dotační podvod, protože částky, o které si Startup říkal, byly v řádu desítek až stovek mil. Kč. To jsou slušné částky, kvůli kterým se přiohne kdejaký Andrej.

Aby získaly dotace, nemohly to být firmy nové, musely mít už nějakou historii. Proto ta přejmenování. Ono taky nové jméno dává zapomenout třeba na staré škraloupy…

Edward měl asi v plánu se přikrýt slovenským jménem a na jejich pověst vytáhnout do české pobočky peníze z grantových programů EU a tato akciová společnost, by si poté objednávala dodávku služeb za přemrštěné peníze od onoho přejmenovaného sročka, které by dodávalo služby Startupu. Slováci tiše souhlasili, protože potřebovali peníze jako sůl. Nikdo by ničemu nerozuměl a ono by to vlastně bylo i dost možná legální

Těžko říci, kde se to vlastně zadrhlo. Asi čeho bylo moc, toho je příliš. Špatná pověst firmy se nesla a tak bylo asi lepší vyklidit pole. Nedivím se.

Vtipné bylo, když mi kamarád v neděli o den později, říkal, že se legendy o mém působení ve Startupu, dostaly až k němu do firmy. Trochu ve mně hrklo, ale pak se z toho vyklubaly drby o tom, jak jsem si začal s Edwardovou sekretářkou, které sám Edward šířil ve spolupracujících firmách.

To mne donutilo si uvědomit, že ona sekretářka tam nebyla asi náhodou a šéf s ní měl své plány, na které už díky mé intervenci nedošlo. Žádný kohout nemá rád, když mu někdo chodí za slepičkami.

Co tedy říci závěrem? Byla to cenná životní lekce a díky bohu za ní. Mnoho jsem se toho naučil o lidech i o sobě samotném. Kdybych tam hnil ještě teď, možná bych měl peníze za nic, ale nic bych se nenaučil. Místo toho jsem byl donucený jít se svou kůži na trh a učím se věci raketovým tempem, které by ve Startupu nikdy nešlo.

 

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Oznámení, Zábava všeho druhu. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

