KVIFF 2017: Den 5 až konec – Hodnocení filmů a festivalu

Tak co jsem ještě viděl ve Varech? A jaký byl vlastně KVIFF 2017?

Jmenuji se Heath Ledger *****

Dokument o Heathu Ledgerovi, jako herci. Divák sleduje jeho život skrze role a výpovědi kamarádů.

Dlouho jsem váhal, co tady vlastně udělit. Na jednu stranu, bylo to první promítání, které mne rozplakalo. Při letošní tonáži těžkých témat na festivalu, to taky o nečem svědčí. Jenom si nejsem jistý o čem přesně. Jestli jsem tak otupělý nebo zpracování témat tak slabá.

Na druhou stranu, film selhává značně ve své kategorii, tj. jako dokument toho moc neřekne. Lidé povídají o Ledgerovi jenom v superlativech, opomíjejí drogovou závislost, v dokumentu se neobjeví ani slovo od manželky nebo dcery, vůbec se neřeší, jak vlastně umřel atd.

Těšil jsem se na výpověď o tom, jak vzniklo jeho podání Jokera, ale taky jsem se toho moc nedozvěděl. S od

Určitě by to šlo i lépe.

Lekce francouské konverzace *****

Hraný dokument, lekce němčiny v jedné pařížšské knihovně, které jsou zachycené kamerou. Autoři dostali nápad při vlastní účasti na těchto konverzačních hodinách.

Postupně vidíme výpověď mnoha národností od Angličanů po Čínu. Lidé probírají témata, která je trápí a my pozorujeme jejich výpovědi. To je vše.

Pokud jste znalí a zcestovalí světa nebo pokud často chodíte na nějaké english meetingy, nic nového se asi nedozvíte. Pokud ne, je to pestrá a autentická přehlídka geopotických problémů ze všech koutů světa. Délka je okolo hodiny, což je také plus a přesně a na hranici únosnosti.

Cesta do Ralangu *****

Epic fail mého výběru. Měl jsem podezření, že: „Po umělecké stránce výsostně originální a svěží film představuje narativně odvážný pohled do sociální pavučiny tohoto regionu a vlivu pronikající kulturní imigrace na zdejší život.“ je pouze zastírací manévr pro nějakou hovadinu.

Reálně přemýšlím, co bylo horší. Jestli tohle nebo Plavčík. Těžká volba.

Utekl jsem po 70 minutách z obavy o svůj život. Reálně hrozilo, že skočím nudou z balkónu Velkého sálu.

Krátký film o zabíjení *****

Tady končila moje cesta do Ralangu. Archviní kousek z dílny Krzysztof Kieślowskieho. Klasické Dostojevského téma zločinu a trestu.

Bohužel, technicky je už velice špatně koukatelné, zvláště v kině. Ačkoliv jsem byl na promítání v Malém sále, který je technicky asi nejlepší v Karlových Varech, při natáčení byl použit silný žlutý filtr na ztmavení různých částí obrazu. Tím není myšlena třeba obloha, nýbrž jednou je levá část obrazu, pak zase pravá, pak zase okrajový.

Záběry jsou většinou dlouhé a chvíle, kdy se hlavní postava dostala do oblasti ztmavení a pak zase ven

Dvojitý rande *****

Britský horor v sekci půlnoční projekce. Film, vzhledem ke svému žánru a jednoduchému námětu vcelku obstál a všichni jsme se dobře bavili. Nevím, jestli to bylo alkoholem nebo uměleckou kvalitou, ale to možná není důležité. Kdo by koukal na horor o půlnoci střízlý, že…

Charaktery, děj i závěr je vcelku čitelný, ale o to ve filmu nejde. Pokud máte už dost týdeního koukání na filmy o uprchlících, je to ta pravá volba.

Na promítání byli přítomní i autoři snímku a překvapilo je, že sál byl plný. Byli to docela srandisti a udělali skvělé antré.

Život milostnice Oharu *****

Můj druhý japonský film z 50. let minulého století. Bohužel tento snímek byl na mne příliš dlouhý a nepřehledný.

Děj skákal z jedné časové linie do druhé a vzhledem k absenci nějakých bližších záběrů na hlavní postavy, nedokázal jsem prostě rozlišit, kdo je kdo, co je co a kdy je kdy.

Řemeslně to také nebylo kdo ví co, ale pořád lepší než Plavčík.

Andrzej Wajda: Akce! *****

Krátký dokument o nejslavnějším polském režisérovi Andreji Wajdovi. Dokument zastihl režiséra při natáčení filmu Katyň a myslím, že ho trochu předchází (neprávem) pověst. O Wajdovi jako takovém, se kromě úvodních titulků moc nedozvíme. Ano, máme sice možnost vidět Wajdu v 80 letech, jak režíruje, ale o filmu se nic nedozvíme, o Wajdovi už vůbec ne, jenom zhruba 60 min pozorujeme jak Wajda režíruje pár záběrů, jak je neurvalý a sprostý, ale to asi bude každý režisér, co dělá trochu lepší filmy.

Reálně mi tento dokument nic moc nedal.

Pěstírna *****

Pro mne asi největší zklamání z Varů. A to díky konci. Když jsem pár dnů nazpět krátký článek o tom, že se konečně dozvím konec, tak jsem se dozvěděl prd.

Den po prvním promítání kino sestřihu Pěstírny ve Varech, na které jsem ovšem nebyl, protože jsem obědval s kamarádem na břehu Dunaje ve Vídni, se objevil 9. díl Pěstírny na Stream.cz

Když jsem se na něj podíval, nabyl jsem dojmu, že poslední díl rozdělili na dva a druhý díl bude publikován při 2. promítání Pěstírny. A tak jsem si složitě opatřil lístek, omylem si sedl do špatného sálu, abych dvakrát zvedl celou řadu lidí v Malém sále, kde je opravdu málo místa, abych se dostal ven (jednou na záchod před začátkem a jednou, když jsem si uvědomil, že v Pěstírně se nemluví italsky a není to o nějakém katolickém knězi, co vymítá ďábly).

Když jsem se konečně ocitl po první trapasu v Malém sále v tom správném sále, 2 hodiny jsem bojoval s únavou, abych zjistil, že onen cliffhanger, který jsem už viděl, je vlastně konec. Jenom mi to nedošlo. A nebyl jsem sám. Nechápavý výraz v tváři měla většina lidí, co seděli okolo.

První otázka na režiséra Andyho Fehu po skončení promítání mířila právě na podle mne líný konec, jako kdyby scénáristovi došel papír ve Wordu.

Jinými slovy, atmosféra, námět i zpracovaní skvělé, zvláště s přihlédnutím k tomu, že se jednalo o „celovečerní“ debut režiséra. Škoda toho debilního konce, který stál s prominutím za hovno. Ostatně, s režisérem jsme si to potom vyříkali z očí do očí hned v sále a potom i v soukromí.

Rozsekání na 9 díků po 13 minutách tomu moc neprospělo, ale teď už si to můžete shlédnout online najednou. To značně pomůže zážitku z Pěstírny.

PS: Kino sestřih navíc neobsahuje smrt prvního zahradníka.

Pěkně blbě *****

Hlavní trhák začátku festivalu. Americké popcorn love story z reálného života. Takový ten film, kterých jste viděli dvanáct do tuctu.

Nicméně zde musím uznat, že tento film vybočuje z šablony žánru. Daří se mu pracovat s moderními stereotypy a trendy typu Uber.

Dialogy byly místy hodně vtipné a nebyly ani moc čitelné dopředu. Dlouho jsem přemýšlel, u které americké komedie jsem se tak dobře pobavil. Nic mne nenapadlo.

Sedm

Asi druhý nejlepší film promítaný letos. Ale nebylo to v rámci festivalu KVIFF, ale v letním kině, které se kdo ví proč na festival nepoužívá. Velká škoda, protože to by slušně zachránilo malé kapacity, které KVIFF má.

Film byl po mnoha letech promítán z pětatřicítky – 35 mm kinofilmu, takže to bylo vyloženě oldschool promítání, s chybami ve zvuku, prachem v plátnu, hodně tmavými scénami atd.

I když jste ho už viděli a znáte hlavní pointu, film stále stojí za shlédnutí. Ve svém žánru patří asi k těm nejlepším.

Tonda Blaník v New Yorku *****

Tonda se vrátil zpátky do Varů! Ale jenom telegraficky. Ve skutečnosti jel na dovolenou do New Yorku. Nakupovat boty. Nicméně, Miloš ho pověří extrémně důležitým úkolem.

Když si člověk odmyslí konec (a konce u Blaníka obecně), viděli jsme dva skvělé a vtipné díly.

Odnikud *****

Německé drama, které se také veze na vlně uprchlíků, to je spíše okrajové téma, které rozvíří děj filmu.

Film vypráví o matce, které přijde manžela a dítě při bombovém útoku. V druhé polovině filmu je to spíše soudní drama. Hlavní hrdinka je vykreslena v mnoha polohách a tento film dokáže určitě rozvířit vášnivou debatu mezi diváky o tom, co měla hlavní hrdinka (ne)udělat a jak bychom se zachovali, kdybychom byli na jejím místě.

U mne ta debata končila rozpouštěním mrtvých těl v kyselině.

Wind River *****

Krimi drama z prostředí indiánské rezervace jménem Wind River ve státě Wyoming. Jednu z hlavních rolí hraje další KVIFF celebrita letošního ročníku – Jeremy Renner.

Netradiční prostředí vytváří základní kostru příběhu. Film si klade za cíl poukázat na jednu chybu v amerických statistikách pohřešovaných osob.

Děj má docela spád, hlavní postavy jsou dobře vykresleny. Film však žánr nijak neposouvá, a pokud ho uvidíte nebo ne, nehraje moc roli. Občas mne štvala úplně zbytečně roztřesená kamera. Nemohl jsem se taky zbavit pocity, že při produkci se udělalo pár chyby, které potom ovlivnili i dialogy ve filmu.

I tak, pro mne to bylo příjemné zpestření, protože takových filmů na KVIFF moc není. Když je to váš skoro 20. film, docela oceníte jednoduchost příběhu.

Terminátor 2: Den zúčtování 3D *****

Co dodat – all time classic 90. let, která nestárne.

V kině bylo opravdu vidět, že Cameron připravil nový sken filmového pásu ve 4K rozlišení. Hodně se ladily i barvy a kontrast filmu. Výsledek byl naprosto úžasný. 3D jako takové nemělo moc využití, protože ve filmu není moc „3D“ záběrů, kde by konverze vynikla, ale technicky to bylo jedno z nejlepších 3D, které jsem viděl.

Festival jako takový

Když to teď dopisuji, v půl čtvrté ráno, v 2. patře, v předsálí, koukám na video střípky z KVIFF. Zrovna proběhl spot s Umou Thurman, která dostala cenu za celoživotní dílo. Při jejím antré hrál motiv z Killa Billa, filmu, který natočila před 14 lety. Když se podíváte, co dělala těch oněch 14 let, zjistíte, že po většinou to byl odpad. Jinými slovy, udělit cenu za celoživotní dílo 47leté herečce, která udělala 2 dobré filmy za život a to ještě kvůli tomu, že Quentin Tarantino má slabost pro blondýnky s hezkou tvářičkou, to už není sebeironie, to už je vlastní gól po 5 minutách od úvodního hvizdu.

Nejen kvůli tomu musím upřímně říci, že KVIFF asi nebude hned tak áčkový filmový festival. Dělat si ze sebe srandu s videoklipy před filmy, k čemu všemu se dá použít dáma, držící obří kouli, prostě nestačí.

Když jsem se bavil s návštěvníky, kteří tady jsou už nějaký rok, pořád jsem slyšel to samé – problém sehnat lístky, malá kapacita sálů, divné filmy atd. Naprosto souhlasím.

Cesta k áčkovému festivalu by mohla vést procesem „continuous improvement“. Na to se tady ovšem rezignovalo. Kdyby vedení KVIFF vymyslelo efektivní řešení pro distribuci lístků, jejich transfery atd. a šlo prostě s dobou, to by mohla být cesta.

Pro mne byl nejlepší den festivalu ten poslední. Nemusel jsem ráno brzo vstávat, protože jsem měl lístky a vše vyřešené. Žádné ranní posílání SMS, žádné staní ve frontě a obcházení inzerátů, prostě pohoda, klídek a termální voda. Škoda, že to trvalo jenom den.

Ale tím nechci hejtovat KVIFF. Vary a KVIFF má své kouzlo, mnoho skrytého potenciálu a pořád to je jedna z nejlepších akcí v ČR, kterou lze během roku navštívit.

Ufff, 4 ráno a ve Finlandia baru to zabalili a je čas to tady zabalit taky. Tedy, nejprve sbalit nějakou hezkou slečnu na večer, nebo spíše zbytek rána a jet domů.

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Recenze se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Jedna reakce na KVIFF 2017: Den 5 až konec – Hodnocení filmů a festivalu

  1. avespasseri napsal:

    Byla jsem tam párkrát a už asi nikdy nepojedu. Loni jsme tam chtěli s manželem v rámci oslav 10 let manželství (na FF jsme byli na takové jako svatební cestě), ale místo toho jsme radši vynechali i Uherské hradiště a vyrazili do lesů. Problém sehnat slušné ubytování, ne příliš drahé. V kempu, kde jsem byli předtím, už se s námi mailem ani nebavili. Ono i před 10 lety to tam bylo všude cenově trochu přeprsknuté všeobecně. S obdobím „před manželem“, kdy jsem tam jezdívala s kámoši, se to nedá moc srovnávat. No, ale zato jsme museli ráno vstávat stát frontu na lístky a beztak nesehnali to, co jsme chtěli vidět…

Zanechat Odpověď

