Rok bez YouTube

Poslední dobou není moc času na psaní a jsem hrozně rád, že mohu konečně něco odškrtnout ze svého dlouhého seznamu článků, které chci napsat. Dnes tedy o mém roce bez YouTube.

Proč jsem si pro rok 2016 vybral výzvu být rok bez YouTube? Všiml jsem si, že v práci často koukám na videa z YouTube a odvádí mne to od práce. Začalo to nenápadně. Jedna moje kolegyně trávila poměrně značnou část své pracovní doby na YouTube, koukáním na Show Jana Krause a jiná videa. Já jsem si začal pouštět zprvu Stream.cz, ale tehdy tam nebylo tolik zajímavých pořadů jako dnes.

Začal jsem tedy chodit na YouTube. Zprvu to nebyl problém, ale když jsem objevil kanál WatchMojo, bylo vymalováno. Na začátku jsem dával dvě, tři videa k obědu, pak k nim přibyla i dvě, tři videa po obědě. Posléze to byly dvě, tři videa ráno, před obědem a před koncem pracovní doby.

Samozřejmě, přišlo mi to blbé vůči mému zaměstnavateli, takže jakmile jsem si to reálně uvědomil, pouštěl jsem si spíše videa tak průběžně při různých pracovních činnostech. Problém ovšem je, že multitasking funguje (občas) v počítačích, ne u lidí.

Ano, říká se, že ženské pohlaví lépe zvládá více úkolů naráz. Je to přirozené díky evoluci, kdy se ženy musely starat jeskyni (později domácnost), děti, manžela atd. Je to bohužel až příliš rozšířený nesmysl. Proč?

Jednak došlo k záměně pojmů paralelizace a serializace. Programátoři určitě hned vědí, o čem je řeč. Lidský mozek zatím opravdu nezvládá efektivní řešení více úkolů současně, nehledě na pohlaví. Lidskému mozku se snižuje IQ pokud dělá více věcí naráz (proces paralelizace). Serializace je naopak střídání úkolů za sebou – chvíli píšete email, pak vedete poradu, posléze voláte se zákazníkem atd. Každé přeladění z činnosti na činnost vyžaduje jistou míru kognitivní energie a času, než se dokážete do nového úkolu znovu ponořit. Tady má smysl polemizovat, zda ženské pohlaví dokáže lépe serializovat, tj. střídat rychleji různorodé úkoly s menší režií než to mužské.

Na druhou stranu, jak se již v mnoha oblastech lidské činnosti ukázalo, ona moderní doba dokázala během několika generací rozbít evoluční vývoj trvající tisíce let. Evoluční výhoda ženského mozku už zdaleka nemusí být pravda.

Tohle vše pro mne nebylo nové. Nepotřebuji být psychologem, abych věděl, že pokud člověk bude dělat více úkolů naráz, bude jim věnovat menší pozornost. Na to mi stačí moje praxe z IT. Když si na jednom a tom samém PC pustíte čím dál více programů, nemůžete se divit, že počítač jako takový bude čím dál pomalejší. Lidský mozek funguje úplně stejně.

Nezbývalo mi tedy nic jiného, než se postavit výzvě čelem a poslat YouTube k šípku. A tak se tedy stalo. Podíval jsem se na svůj poslední Týden mobilně a YouTube vymazal ze svých záložek. Brzy jsem pochopil, k čemu mi YouTube vlastně sloužil.

V prvé řadě to byl únik před realitou všedního dne, stresem z/v práci atp. Když jsem pracoval na nějakém hloupém úkolu, jehož podstata existence byla, že nějaký můj kolega byl příliš pohodlný nebo nebojím se říci příliš hloupý, YouTube byl snadný způsob, jak tu nudnou káru táhnout dál. Spotify si tak našlo mnohem důležitější místo v mém životě.

Po pár týdnech jsem si zvykl a začal se věnovat smysluplným činnostem, jak v práci, tak v soukromém životě.

Sice jsem dál sledoval Stream.cz a rozšířil počet pořadů, na které jsem koukal, ale především o vzdělávací pořady. I tak jsem měl najednou v práci mnohem více času a nevěděl jsem, co roupama dělat. Začal jsem v práci vymýšlet efektivní řešení pro různé problémy, které jsme měli. Bohužel o ně nikdo nestál, ostatní radši dělali všechno starým, zažitým způsobem, i kdyby byl sebevíc neefektivní.

Reálné problémy nastaly, když jsem potřeboval efektivně řešit nějaké problémy nebo se např. připravit na školení v rámci jednoho z mých zaměstnání.

Řešení některých IT problémů se dá tu a tam najít na YouTube. Zvláště komplexní tutoriály o programování a správě IT. Prakticky jediný efektivní způsob, jak se naučit např. každoroční novinky v programech typu Autodesk AutoCAD a Inventor, je sledování jistých kanálů na YouTube.

To jsem musel složitě obcházet a studovat kvanta jiných materiálů. Časově jsem na tom byl ovšem stále v plusu. Občas jsem musel někoho zmanipulovat, aby použil YouTube za mne.

Jednou jsem musel svůj Rok bez YouTube porušit a při nahrávání sekundového videa na YouTube do článku The end 2016. Jinak mohu hrdě říci, že jsem vydržel 364 dnů bez jakékoliv použití YouTube a prakticky více jak 400 dnů bez použití YouTube jako konzument.

Získal jsem velké množství času, které mi umožnilo se např. podívat konečně na Hru o trůny, znova se začít dívat pravidelně na filmy a zlepšit si svou pozornost. Na druhou stranu, přišel jsem o dobrou studnici znalostí, která se ovšem dá nahradit, většinou za cenou zvýšeného úsilí.

Závěr? YouTube je dobrý sluha, ale špatný pán. Je tam mnoho zajímavého obsahu, ale jeden lidský život na to nestačí. Dnes jsem již v použití YouTube velice obezřetný. Koukám především na vzdělávací pořady a přednášky, na které se nemůžu dostavit osobně, kurzy o programování a jednou za čas si dopřeji nějaké to smysluplné virální video.

Funkce typu automatického přehrávání dalšího videa jsou velice zrádná a odrazují mě od dalšího použití. Nemají za cíl nic jiného, než vás obrat o další kousek vaší pozornosti na úkor stále zvyšujícího se počtu služeb, kterým svou pozornost můžete věnovat. Ostatně proto i Netflix zavedl automatické přehrávání další epizody, Xichtbook pro jistotu zavedl automatické přehrávání po najetí myší. Každý velký hráč dělá všechno proto, aby urval co možná největší porci z vašeho konečného množství pozornosti pro sebe, aby ho řádně monetizoval. Je na vás, co s tím uděláte.

Srpen na mém blogu bude ve znamení boje s reklamami. Příště se podíváme komplexně na zoubek problematice blokování reklamy na YouTube, na to naváži aktualizovaným článkem, jak blokovat reklamu na Androidu, protože tento článek již není úplně aktuální a pak se dozvíte jak mít Spotify bez reklam na PC i Android telefonu.

KUTlime se představuje:

Jsem snílek, chorobný workoholik, detailista, flákač, publicista, hráč, buřič, závislák na produktivismu, technologiích a návratu zpět na strom. Extrovertní samotář, cholerik, kterému pořád v testech vychází sangvinik. Bývalý fotograf, budoucí cestovatel, současný amatérský terapeut. Věčný geek a kritik, nerozpoznatelný bodybuilder a mnoho dalšího. Kontroverze a renesance sama Mám mozek a nebojím se ho používat. Mám mnoho vlastností, které mne činí na první i druhý pohled nesnesitelným člověkem, za to ceněným spolupracovníkem. Seznámení se mnou pouze na vlastní nebezpečí. 8-)
Příspěvek byl publikován v rubrice Rok bez. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Rok bez YouTube

  1. jolana88 napsal:

    se v Anglii nějak nemůžou shodnout .. viz závěry University of Hertfordshire. Jako řidič – je prokazatelně změřeno, že „přepínání“ jde ženám líp, což nic nevypovídá o řidičském umění. Co se týče přirovnání k počítači a programům – jsem v tom případě dávno „za zenitem“. Zjistila jsem – opačně od vás, že vícečetní rodiče jsou duševně čilejší, neboť „stále ve střehu“, a přesto tam zcela jasné rozdíly (jako ve videu) jsou. … https://videacesky.cz/video/mark-gungor-pribeh-dvou-mozku

  2. Leni napsal:

    Teď ještě ten rok bez podvodů. 😀

  3. Pingback: Jak blokovat reklamy na YouTube v Android telefonech v roce 2017 | My space, my world.

Zanechat Odpověď

